home |  biografie | parlement  | kalmthout | pers | links  | nieuwsbrief  |  contact

21 oktober 2011

Slag in het gezicht van de verantwoordelijke jonge chauffeur


Gisteren lanceerde het BIVV een voorstel om onervaren chauffeurs te verbieden om ’s nachts te rijden of om leeftijdsgenoten mee te nemen in hun auto. Door “te verbieden om leeftijdsgenoten mee te nemen” viseert men duidelijk één specifieke doelgroep: de jeugd. Of gaat men een 40-jarige die net zijn rijbewijs heeft behaald ook verbieden om zijn leeftijdsgenoten mee te vervoeren?

Men vertrekt vanuit onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat één op de zeven jongeren tijdens het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs bij een ongeval betrokken geraakt. Dat 6 op de 7 jongeren mee getroffen worden door een dergelijke algemene maatregel, lijkt niet van belang. Merk trouwens op dat het ongevalsrisico voor mannelijke jonge bestuurders nog het dubbele is dan voor vrouwelijke jonge bestuurders. Gaan we – in die logica – ook aparte maatregelen voor jongens en meisjes invoeren?

De statistieken zijn duidelijk, het probleem van de oververtegenwoordiging van jonge chauffeurs in de ongevallenstatistieken mag niet geminimaliseerd worden. Ik kaartte dit al meermaals aan. We moeten echter inzetten op andere acties, die minstens even succesvol zouden zijn, maar die de jeugd niet discrimineren en/of betuttelen. Hiervoor heeft CD&V een WeekendOngevallenActiePlan (WOAP) uitgewerkt. In dit plan wordt de focus gelegd op veilig uitgaan in de eigen buurt, op aangepast nachtelijk openbaar vervoer, op het verhogen van de pakkans voor snelheids-, alcohol- en drugsovertredingen en op een aangepaste rijopleiding.

Tijdens die rijopleiding moet er naast de technische opleiding (hoe bestuur ik een auto) méér aandacht komen voor het opbouwen van rijervaring. Opvallend is immers dat hoe minder kilometers iemand op z’n teller heeft staan, hoe meer risico hij loopt op een ongeval. Vanaf ca. 2500 kilometer ervaring blijkt het ongevalsrisico drastisch te dalen. Een langere opleidingsperiode om meer rijervaring op te doen is daarom aangewezen (bv. één jaar), eventueel gekoppeld aan een registratie van de afgelegde kilometers. Om iedereen de kans te bieden om op 18 jaar over een rijbewijs te beschikken, vaak essentieel voor de arbeidsmarkt, kan de leeftijd waarop men kan starten met het leren rijden, verlaagd worden tot 16 jaar. Tijdens de opleiding gelden de beperkingen zoals ze vandaag bestaan.

Een rijbewijs is een document dat de garantie moet zijn op voldoende rijgeschiktheid. Na het halen van een rijbewijs nog beperkingen opleggen is in strijd met dat principe. De bestaande regelgeving dat zware overtredingen tijdens de eerste 2 jaar naar het behalen van een rijbewijs extra streng worden aangepakt is wel een goede maatregel, maar blijkt vandaag helaas quasi een lege doos te zijn. Ik zal in het parlement initiatieven nemen om dit te verbeteren.

Jongeren moeten worden gestimuleerd (en niet gestigmatiseerd) om zich als verantwoordelijke chauffeurs te gedragen. Dit hangt niet alleen samen met een juiste mentaliteit, maar ook met een kwalitatief hoogstaande rijopleiding, een voldoende hoge subjectieve pakkans en een gepaste bestraffing.





1 Comments:

Anonymous dan scarfo said...

Nice photos! I enjoy them very much! Hope to see more photos soon

14 maart, 2012  

Een reactie posten

<< Home