Afremmen en dimmen Verstuyft!!!
22/12/2004 | De Gentse politierechter Dirk Verstuyft sprak sterke taal in het decembernummer van Touring: niet snelheid maar het menselijk falen is de hoofdoorzaak van verkeersongevallen. Verstuyft beweerde dat “het probleem van de bescherming van 'de zwakke weggebruiker' de nodige omzichtigheid verdient. In relatief veel gevallen moet worden vastgesteld dat de zwakke weggebruiker door zijn eigen gedrag in het verkeer volledig of minstens gedeeltelijk aansprakelijk is.''
Zowel Ivo Belet als Jef vonden Verstuyfts uitspraken over het minimaliseren van de factor snelheid onverantwoord en reageerden met een opiniestuk dat verscheen in De Standaard. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn mening, maar met zijn uitlatingen begeeft de politierechter zich op glad ijs. Uit tal van Europese studies blijkt immers dat snelheid net een van de belangrijkste oorzaken is van verkeersongevallen, en vooral van verkeersslachtoffers. Ook de Europese Commissie laat er in haar actieprogramma voor verkeersveiligheid (juni 2003) geen twijfel over bestaan: “Te hoge en onaangepaste snelheden spelen een rol bij ongeveer een derde van het aantal dodelijke en zware ongevallen.'' En verder: “De drie belangrijkste oorzaken van sterfte in het verkeer: snelheid, alcohol en geen veiligheidsgordel, in die volgorde.''
Europa wil en mag zich eigenlijk niet bemoeien met de wegcode en maximumsnelheden. Deze materie is nationaal en de lidstaten willen dat ook zo houden. Maar de boodschap in het EU-rapport is duidelijk: ,,Een vermindering van de gemiddelde snelheid met drie kilometer per uur in heel de Europese Unie zou elk jaar vijfduizend tot zesduizend mensenlevens kunnen redden, 120.000 tot 140.000 ongevallen kunnen voorkomen, en daarmee een besparing opleveren van twintig miljard euro.''
Europa wil en mag zich eigenlijk niet bemoeien met de wegcode en maximumsnelheden. Deze materie is nationaal en de lidstaten willen dat ook zo houden. Maar de boodschap in het EU-rapport is duidelijk: ,,Een vermindering van de gemiddelde snelheid met drie kilometer per uur in heel de Europese Unie zou elk jaar vijfduizend tot zesduizend mensenlevens kunnen redden, 120.000 tot 140.000 ongevallen kunnen voorkomen, en daarmee een besparing opleveren van twintig miljard euro.''
De enige logische conclusie op basis van dit onafhankelijke rapport is dat de 'flamboyante' politierechter uit Gent beter twee keer zou nadenken voor hij met dergelijke uitspraken komt.
Meer lezen? Hier vind je het volledige opiniestuk zoals het verscheen in De Standaard .
Zowel Ivo Belet als Jef vonden Verstuyfts uitspraken over het minimaliseren van de factor snelheid onverantwoord en reageerden met een opiniestuk dat verscheen in De Standaard. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn mening, maar met zijn uitlatingen begeeft de politierechter zich op glad ijs. Uit tal van Europese studies blijkt immers dat snelheid net een van de belangrijkste oorzaken is van verkeersongevallen, en vooral van verkeersslachtoffers. Ook de Europese Commissie laat er in haar actieprogramma voor verkeersveiligheid (juni 2003) geen twijfel over bestaan: “Te hoge en onaangepaste snelheden spelen een rol bij ongeveer een derde van het aantal dodelijke en zware ongevallen.'' En verder: “De drie belangrijkste oorzaken van sterfte in het verkeer: snelheid, alcohol en geen veiligheidsgordel, in die volgorde.''
Europa wil en mag zich eigenlijk niet bemoeien met de wegcode en maximumsnelheden. Deze materie is nationaal en de lidstaten willen dat ook zo houden. Maar de boodschap in het EU-rapport is duidelijk: ,,Een vermindering van de gemiddelde snelheid met drie kilometer per uur in heel de Europese Unie zou elk jaar vijfduizend tot zesduizend mensenlevens kunnen redden, 120.000 tot 140.000 ongevallen kunnen voorkomen, en daarmee een besparing opleveren van twintig miljard euro.''
Europa wil en mag zich eigenlijk niet bemoeien met de wegcode en maximumsnelheden. Deze materie is nationaal en de lidstaten willen dat ook zo houden. Maar de boodschap in het EU-rapport is duidelijk: ,,Een vermindering van de gemiddelde snelheid met drie kilometer per uur in heel de Europese Unie zou elk jaar vijfduizend tot zesduizend mensenlevens kunnen redden, 120.000 tot 140.000 ongevallen kunnen voorkomen, en daarmee een besparing opleveren van twintig miljard euro.''
De enige logische conclusie op basis van dit onafhankelijke rapport is dat de 'flamboyante' politierechter uit Gent beter twee keer zou nadenken voor hij met dergelijke uitspraken komt.
Meer lezen? Hier vind je het volledige opiniestuk zoals het verscheen in De Standaard .
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home