Prioriteit voor fietsstallingen, kantoren en woningen in de buurt van grotere stations in plaats van meer parkeerplaatsen
24/11/2004 | SP.a-minister Vande Lanotte wil het parkeren bij het station bevorderen door meer parkeerplaatsen te voorzien, en dit ook gratis maken. Jef vindt deze aanpak onzin. In de eerste plaats breit men zo weer een stuk aan het simplistische “gratis”-verhaal van Stevaert. Om budgettaire redenen alleen al moet men eindelijk eens ophouden met “gratis-geschenkjes” uit te delen.
Hoe meer auto’s het station moeten bereiken, hoe groter de file wordt op de weg naar het station en hoe moeilijker bus en tram bij het station geraken (wat dan weer aansluitingsproblemen geeft). Bus- en tramgebruikers zullen de dupe worden van de aanpak van Vande Lanotte, om nog maar te zwijgen over het dalende comfort en de stijgende onveiligheid van de stationsomgeving voor fietsers en voetgangers.
Als er een trouw treincliënteel is dat verwaarloosd werd en dat men zeker wat meer in de watten mag leggen, zijn het wel de mensen die met de fiets rijden, zowel naar de kleinere als naar de grotere stations. Vande Lanotte zou er beter aan doen om meer geld en ruimte te voorzien voor veilige en comfortabele fietsvoorzieningen bij het station, en de rest van de beschikbare ruimte te voorzien voor kantoren en woningen. Want in dat laatste geval heeft men geen auto meer nodig om naar het station te rijden : men woont of werkt er immers vlakbij.
Hoe meer auto’s het station moeten bereiken, hoe groter de file wordt op de weg naar het station en hoe moeilijker bus en tram bij het station geraken (wat dan weer aansluitingsproblemen geeft). Bus- en tramgebruikers zullen de dupe worden van de aanpak van Vande Lanotte, om nog maar te zwijgen over het dalende comfort en de stijgende onveiligheid van de stationsomgeving voor fietsers en voetgangers.
Als er een trouw treincliënteel is dat verwaarloosd werd en dat men zeker wat meer in de watten mag leggen, zijn het wel de mensen die met de fiets rijden, zowel naar de kleinere als naar de grotere stations. Vande Lanotte zou er beter aan doen om meer geld en ruimte te voorzien voor veilige en comfortabele fietsvoorzieningen bij het station, en de rest van de beschikbare ruimte te voorzien voor kantoren en woningen. Want in dat laatste geval heeft men geen auto meer nodig om naar het station te rijden : men woont of werkt er immers vlakbij.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home