Rijsimulatoren moeten dringend erkend worden
09/03/2005 | Ik kan enkel positief reageren op dat de VAB deze week lanceerde over de rijopleiding. Het voorstel getuigt van een grote creativiteit, en het is op zijn minst een interessante denkpiste. Het is bovendien zeer belangrijk dat het een groot draagvlak blijkt te hebben bij de belanghebbenden, de jongeren en hun ouders.
Het voorstel verhoogt in sterke mate de kwaliteit van de rijopleiding in functie van een grotere verkeersveiligheid. Het is een opleiding in fases, waarin het opdoen van effectieve rijervaring centraal staat, zonder beperkende maatregelen zoals een rijverbod tijdens de weekends of het rijden met maximaal één passagier. Jongeren worden in het VAB-voorstel beter en langer begeleid. En toch wordt de betaalbaarheid van het rijbewijs in acht genomen (250 euro lijkt een redelijke prijs), dankzij een creatieve combinatie van de voordelen van het huidige “vrije” systeem én die van de professionele opleiding. CD&V wil het voorstel van VAB dan ook hanteren als uitgangspunt voor een nieuw wetsvoorstel voor de rijopleiding.
Het nieuwe voorstel bedreigt bovendien de tewerkstelling van de erkende rij-instructeurs niet. De combinatie van opleiding met rij-instructeurs en vrije begeleiding brengt op zijn minst een stabilisering teweeg van het urenpakket dat momenteel wordt verzorgd door erkende rij-instructeurs binnen de autorijscholen.
Ik pleit er wel voor dat de basisopleiding, die door de erkende instructeur gegeven wordt, gebeurt in een voertuig waarin ook de instructeur beschikt over een rem- en een gaspedaal. Dit is essentieel voor de veiligheid tijdens de eerste uurtjes achter het stuur. Ook het voorstel om rijsimulatoren in te schakelen in de rijopleiding is een bijzonder goede zaak voor het inoefenen van moeilijke verkeerssituaties.
Om door de overheid erkende simulatoren te kunnen gebruiken tijdens de rijopleiding, zal ik een eigen wetsvoorstel indienen. In de huidige regelgeving worden simulatoren nog niet erkend. Het voorstel voorziet ook dat politiezones dergelijke toestellen kunnen aankopen en deze ten dienste stellen van kandidaat-bestuurders en ervaren bestuurders. Het gaat hier om een ernstige investering die gefinancierd kan worden vanuit het boetefonds.
Het voorstel verhoogt in sterke mate de kwaliteit van de rijopleiding in functie van een grotere verkeersveiligheid. Het is een opleiding in fases, waarin het opdoen van effectieve rijervaring centraal staat, zonder beperkende maatregelen zoals een rijverbod tijdens de weekends of het rijden met maximaal één passagier. Jongeren worden in het VAB-voorstel beter en langer begeleid. En toch wordt de betaalbaarheid van het rijbewijs in acht genomen (250 euro lijkt een redelijke prijs), dankzij een creatieve combinatie van de voordelen van het huidige “vrije” systeem én die van de professionele opleiding. CD&V wil het voorstel van VAB dan ook hanteren als uitgangspunt voor een nieuw wetsvoorstel voor de rijopleiding.
Het nieuwe voorstel bedreigt bovendien de tewerkstelling van de erkende rij-instructeurs niet. De combinatie van opleiding met rij-instructeurs en vrije begeleiding brengt op zijn minst een stabilisering teweeg van het urenpakket dat momenteel wordt verzorgd door erkende rij-instructeurs binnen de autorijscholen.
Ik pleit er wel voor dat de basisopleiding, die door de erkende instructeur gegeven wordt, gebeurt in een voertuig waarin ook de instructeur beschikt over een rem- en een gaspedaal. Dit is essentieel voor de veiligheid tijdens de eerste uurtjes achter het stuur. Ook het voorstel om rijsimulatoren in te schakelen in de rijopleiding is een bijzonder goede zaak voor het inoefenen van moeilijke verkeerssituaties.
Om door de overheid erkende simulatoren te kunnen gebruiken tijdens de rijopleiding, zal ik een eigen wetsvoorstel indienen. In de huidige regelgeving worden simulatoren nog niet erkend. Het voorstel voorziet ook dat politiezones dergelijke toestellen kunnen aankopen en deze ten dienste stellen van kandidaat-bestuurders en ervaren bestuurders. Het gaat hier om een ernstige investering die gefinancierd kan worden vanuit het boetefonds.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home