Hervorming rijopleiding maakt Landuyt onbetrouwbaar
Na de vernietigende kritiek van automobilistenbond Touring, verwerpt nu ook de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) de hervorming van de rijopleiding zoals die werd goedgekeurd door de Paarse regering. Ik was reeds van in het begin erg kritisch over de hervorming die Minister Landuyt heeft uitgetekend: té eenzijdig gericht op de prijs (het socialistische gratis-beleid), en té weinig aandacht voor de kwaliteit, voor een verbetering van de verkeersveiligheid bij de kwetsbare groep jonge chauffeurs. Na lezing van het KB dat begin deze maand op de ministerraad werd goedgekeurd, blijkt het nog erger te zijn.
Het ‘ideale systeem’, de gedeeltelijk professionele opleiding in rijschool én ervaringsopbouw via begeleider, wordt niet als uitgangspunt vermeld in het KB. Een gedeeltelijke professionele opleiding voor de basistechnieken wordt een ‘optie’ binnen de vrije rijopleiding. De kandidaat-chauffeurs en hun ouders krijgen géén enkele stimulans om een stuk opleiding via de rijschool te volgen. Na het wegvallen van het model van de leervergunning, verdwijnt nu de facto ook het gecombineerde model (vandaag het zogenaamde “model 1”).
De reactie van Minister Landuyt dat het gecombineerde model wel blijft bestaan, doordat de kandidaat-bestuurders zélf kunnen kiezen welke en hoeveel opleiding zij willen volgen in de rijschool, houdt geen steek. Strikt genomen blijft dit een mogelijkheid, maar het wordt louter een ‘optie’ bij de vrije begeleiding. Er is géén enkele stimulans. Waarom zouden jongeren dat doen, als je toch met eender welke begeleider die 8 jaar over een rijbewijs beschikt, mag leren rijden? Waarom zou je uren rijschool betalen, als je zonder die uren even snel je rijbewijs kan behalen?
De hervorming van de rijopleiding is nu helemaal een flop. Het bestaande systeem is veel beter. Er zijn dan ook redenen genoeg om het KB af te voeren: de hervorming van het rijexamen staat nog niet op punt (en de rijopleiding zou daarop afgestemd moeten worden), de wetswijziging om het jaar proefperiode in te voeren zal niet klaar zijn tegen 1 september en Europa heeft ernstige vragen bij de plannen met model 2 (20 uren). En nu blijkt de beste weg, het gecombineerde model, gedegradeerd te worden tot een “optie”.
Zoals Minister Landuyt zelf heeft voorgesteld, moet dit KB voorgelegd worden aan het Parlement. Gezien de ernstige twijfels omtrent dit uitvoeringsbesluit, is dit meer dan wenselijk. Voor allen die omwille van de verkeersveiligheid streefden naar een combinatie van rijschool en lange begeleide ervaring, is het voorliggende KB een bittere ontgoocheling, en is de minister zelf synoniem geworden van politieke onbetrouwbaarheid.
Het ‘ideale systeem’, de gedeeltelijk professionele opleiding in rijschool én ervaringsopbouw via begeleider, wordt niet als uitgangspunt vermeld in het KB. Een gedeeltelijke professionele opleiding voor de basistechnieken wordt een ‘optie’ binnen de vrije rijopleiding. De kandidaat-chauffeurs en hun ouders krijgen géén enkele stimulans om een stuk opleiding via de rijschool te volgen. Na het wegvallen van het model van de leervergunning, verdwijnt nu de facto ook het gecombineerde model (vandaag het zogenaamde “model 1”).
De reactie van Minister Landuyt dat het gecombineerde model wel blijft bestaan, doordat de kandidaat-bestuurders zélf kunnen kiezen welke en hoeveel opleiding zij willen volgen in de rijschool, houdt geen steek. Strikt genomen blijft dit een mogelijkheid, maar het wordt louter een ‘optie’ bij de vrije begeleiding. Er is géén enkele stimulans. Waarom zouden jongeren dat doen, als je toch met eender welke begeleider die 8 jaar over een rijbewijs beschikt, mag leren rijden? Waarom zou je uren rijschool betalen, als je zonder die uren even snel je rijbewijs kan behalen?
De hervorming van de rijopleiding is nu helemaal een flop. Het bestaande systeem is veel beter. Er zijn dan ook redenen genoeg om het KB af te voeren: de hervorming van het rijexamen staat nog niet op punt (en de rijopleiding zou daarop afgestemd moeten worden), de wetswijziging om het jaar proefperiode in te voeren zal niet klaar zijn tegen 1 september en Europa heeft ernstige vragen bij de plannen met model 2 (20 uren). En nu blijkt de beste weg, het gecombineerde model, gedegradeerd te worden tot een “optie”.
Zoals Minister Landuyt zelf heeft voorgesteld, moet dit KB voorgelegd worden aan het Parlement. Gezien de ernstige twijfels omtrent dit uitvoeringsbesluit, is dit meer dan wenselijk. Voor allen die omwille van de verkeersveiligheid streefden naar een combinatie van rijschool en lange begeleide ervaring, is het voorliggende KB een bittere ontgoocheling, en is de minister zelf synoniem geworden van politieke onbetrouwbaarheid.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home