Treinvertragingen per SMS verwittigen
Treinvertragingen in de zomer en de winter zijn een jaarlijks weerkerend fenomeen. De spoorinfrastructuur en de bovenleidingen zijn erg onderheving aan de plots hoge en lage temperaturen in die seizoenen, met technische defecten en vertragingen tot gevolg. Om de treinreizigers beter en efficiënter te informeren, stel ik voor om in de toekomst treinreizigers via sms op de hoogte te brengen als er zich grote vertragingen voordoen op hun spoorlijn.
Wie regelmatig de trein neemt, weet dat vertragingen doffe ellende zijn. Afspraken worden gemist, de kinderopvang moet langer ingeschakeld worden, de winkels zijn gesloten als je uiteindelijk arriveert, … Die ellende kan opgevangen worden als de NMBS de reizigers sneller informeert over de vertragingen. Vandaag kan men die vertraging meestal pas vaststellen bij aankomst op het station, of via de radio als het ernstige vertragingen zijn.
Met mijn voorstel wil ik de NMBS aansporen om via een sms-service pendelaars te nformeren over de vertragingen op het traject dat zij afleggen. Bij het aanvragen van zijn treinabonnement kan de reiziger zijn gsm-nummer opgeven, waardoor hij op en sms-lijst komt en tijdig verwittigd wordt als er zich vertragingen voordoen.
Vandaag hebben zowat alle kranten en televisiezenders een eigen sms-dienst waarmee zij het nieuws heet van de naald, tot bij de mensen brengen. Als de media dit unnen, dan moet het voor de NMBS ook lukken. Het voordeel is dubbel: de NMBS kan bij de klanten de frustratie over het gebrek aan duidelijke informatie wegnemen en de reizigers zullen niet langer voor voldongen feiten staan en de vertraging beter kunnen inplannen.
Ik zal mijn voorstel voorleggen aan Staatssecretaris Tuybens en hoop dat ook de NMBS de idee genegen is.
Wie regelmatig de trein neemt, weet dat vertragingen doffe ellende zijn. Afspraken worden gemist, de kinderopvang moet langer ingeschakeld worden, de winkels zijn gesloten als je uiteindelijk arriveert, … Die ellende kan opgevangen worden als de NMBS de reizigers sneller informeert over de vertragingen. Vandaag kan men die vertraging meestal pas vaststellen bij aankomst op het station, of via de radio als het ernstige vertragingen zijn.
Met mijn voorstel wil ik de NMBS aansporen om via een sms-service pendelaars te nformeren over de vertragingen op het traject dat zij afleggen. Bij het aanvragen van zijn treinabonnement kan de reiziger zijn gsm-nummer opgeven, waardoor hij op en sms-lijst komt en tijdig verwittigd wordt als er zich vertragingen voordoen.
Vandaag hebben zowat alle kranten en televisiezenders een eigen sms-dienst waarmee zij het nieuws heet van de naald, tot bij de mensen brengen. Als de media dit unnen, dan moet het voor de NMBS ook lukken. Het voordeel is dubbel: de NMBS kan bij de klanten de frustratie over het gebrek aan duidelijke informatie wegnemen en de reizigers zullen niet langer voor voldongen feiten staan en de vertraging beter kunnen inplannen.
Ik zal mijn voorstel voorleggen aan Staatssecretaris Tuybens en hoop dat ook de NMBS de idee genegen is.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home