Werf mobiliteit kan het gebrek aan controles niet goedmaken
Ik ben allesbehalve onder de indruk van het resultaat van de ministerraad van vandaag over verkeer. Inhoudelijk heb ik weinig problemen met de strengere maatregelen voor vrachtwagens. En de ondubbelzinnige voorrang aan rechts is gewoon een overname door de regering van het CD&V-wetsvoorstel uit 2004.
Er komen dus strengere regels voor vrachtwagens en er worden meer controles aangekondigd. Maar wat leert de realiteit ons? Dat verleden jaar het aantal uren verkeershandhaving door de federale politie (FP) duidelijk is afgenomen. In 2002 werd nochtans door de regering beslist om de verkeerscontroles door de FP tot het jaar 2010 jaarlijks met 10 % op te drijven! De verkeershandhaving blijft duidelijk het zwakke broertje van het federale politiewerk.
De eerste zorg van de regering had dus moeten zijn om meer ruimte te creëren voor controles in het algemeen en van de vrachtwagens in het bijzonder. Zo is er tot op vandaag amper controle op het inhaalverbod bij regenweer. Dat de regering vandaag zegt dat die controles effectief moeten uitgevoerd worden, bevestigd dat dit tot nog toe niet gebeurde.
De regering moet prioriteit geven aan een meer efficiënte inzet van de politiediensten, bijvoorbeeld met behulp van alle mogelijke arbeidsbesparende digitale technologie en met eenvoudige regels voor de handhaving. Enkel zo kan er ruimte voor bijkomende controles gecreëerd worden. Zolang de regering zonder enige diepgang en zonder enige planmatige visie van de ene maatregel naar de andere vlindert, zal ons land op het vlak van verkeersveiligheid in de staart van het Europese peloton blijven hangen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home