Landuyt misbruikt BIVV
Sinds enkele dagen zijn de nieuwe affiches van het BIVV aanwezig in het straatbeeld. Langs de hoofdwegen verscheen op de affichageborden een rijbewijs met de boodschap “De nieuwe rijopleiding vanaf 1 september 2006: meer ervaring”.
Over de rijopleiding op zich, heeft CD&V zich de voorbij maanden voortdurend erg kritisch opgesteld. Niet enkel CD&V trouwens, zo goed als ALLE middenveldorganisaties uit de verkeerswereld gaan ervan uit dat de nieuwe rijopleiding niet tegemoet komt aan de noodzaak om jonge chauffeurs beter op te leiden (cfr. Touring, VAB, Responisble Young Drivers, rijscholen, etc.). Eén van de voornaamste bezwaren is net dat er niet méér, maar minder zal geoefend moeten worden: de oefenperiode na het behalen van het voorlopig rijbewijs wordt teruggebracht van 9 (voor vrije opleiding) of 6maanden (met rijschool) naar 3 maanden. En nu pakt Minister Landuyt uit met een campagne met als slogan “Meer ervaring”. Je moet maar durven…
Jaarlijks organiseert het BIVV 6 sensibilisatiecampagnes. De gewesten stellen gedurende 6 maanden 720 aanplakborden langs de hoofdwegen ter beschikking van het BIVV. In 2002 beslisten de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid om alleen nog maar grootscheepse mediacampagnes te voeren rond de belangrijkste thema’s: snelheid, veiligheidsgordel, rijden onder invloed en zwakke weggebruikers. Uiteraard kan daar van afgeweken worden. Als de verkeerswet wijzigt, is het niet onlogisch om de weggebruikers daar bewust van te maken. Een strenge, maar redelijke verkeerswet moet chauffeurs immers aanzetten tot een veiliger rijgedrag.
Bij dit alles moet de vraag gesteld worden, wat het nut is van de campagne over de nieuwe rijopleiding. Is dit sensibilisering? Heeft dit effect op het rijgedrag? Bevordert deze campagne het respecteren van de verkeersregels? Niets van dat alles. Met wat goede wil kan het als een informatiecampagne beschouwd worden. Kandidaat-bestuurders rijden nog niet eens over de hoofdwegen, hoogstens als passagier. In elk geval zijn andere communicatiekanalen beter geschikt om de doelgroep te bereiken.
Deze campagne ruikt wel erg naar propaganda. De huidige campagne heeft geen sensibiliserende karakter, hoogstens een informerend. En daarvoor zijn deze borden niet geplaatst. De informatie is dan ook nog misleidend. De nieuwe rijopleiding geeft niet meer, maar minder ervaring. Het is een schande om één van de schaarse campagnes te misbruiken om een regeringsmaatregel te promoten. Toevallig net voor de gemeenteraadsverkiezingen. Bovendien wordt toevallig hetzelfde beeld gebruikt, als het propagandamateriaal dat de SP.A gebruikt om zich met de nieuwe rijopleiding populair te maken (www.onsrijbewijs.nu). Deze campagne wijst nog maar eens op het feit dat niet de verkeersveiligheid prioriteit is voor de huidige verkeersminister, maar vooral zijn eigen hachje.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home