25% minder verkeersdoden is positief, maar het moet beter
De gunstige tussentijdse resultaten van de doelstelling inzake verkeersdoden kan ik enkel toejuichen. Een daling met 25% op vijf jaar tijd is ondubbelzinnig goed te noemen, maar het moet en kan beter. In de periode 1991-1995 daalde het aantal verkeersdoden in ons land van 1873 naar 1356, een vermindering met 28%. En naar het jaar 2010 toe zullen we toch alle zeilen bij moeten zetten om de halvering van het aantal verkeersdoden in de periode 2001-2010 te bereiken.
Belangrijk in het beleid worden in de komende jaren op de eerste plaats de nieuwe technologieën die het verkeersgedrag in de veilige richting sturen doordat zij de verkeershandhaving vereenvoudigen (bv. digitale camera’s, trajectcontroles, …) of overtredingen voorkomen (bv. alcoholslot, gordelslot, zwarte doos). Op de tweede plaats moet er een dynamisch doelgroepenbeleid komen dat, zonder de andere groepen te vergeten, de nadruk legt op groepen waar het ongevalrisico boven het gemiddelde blijft liggen (bv. vrachtwagenbestuurders, motorfietsers , nieuwe bestuurders, hardleerse recidivisten). Tenslotte moet er een beleid komen dat nog meer speciale aandacht geeft aan risicoplaatsen (bv. kop-staartbotsingen op autosnelwegen) en tijdstippen (bv. Weekeinde, spitsuren).
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home