Werkgevers moeten het recht hebben om een alcoholslot te installeren
De installatie van een alcoholslot op een motorvoertuig maakt het onmogelijk om het voertuig te starten als de bestuurder onder invloed is. In Zweden wordt het toestel reeds veelvuldig gebruikt in voertuigen voor professioneel vervoer (vrachtwagens, autobussen, taxi’s, vertegenwoordigers, …). Er is echter twijfel gerezen of werkgevers in ons land hun voertuigenpark mogen uitrusten met een alcoholslot.
Ik wil dat die twijfel wordt weggenomen. Het alcoholslot moet immers bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid.
Minister van Arbeid Peter Van Velthoven heeft aan de Nationale Arbeidsraad (NAR) een nota gestuurd over het alcohol- en drugbeleid in de onderneming. De minister beschouwt alcoholtesten als biologische testen waardoor ze enkel door een beroepsbeoefenaar van de gezondheidszorg mogen afgenomen worden. De werkgever noch zijn aangestelde mogen alcoholtesten afnemen. Hierdoor dreigt ook de installatie van alcoholsloten op initiatief van de werkgever onmogelijk te worden.
Volgens mij is het alcoholslot op de eerst plaats bedoeld om het starten van het voertuig onmogelijk te maken wanneer de chauffeur heeft gedronken, en niet zozeer om werknemers te controleren en te sanctioneren. Het heeft dus een preventieve functie naar verkeersveiligheid toe. Bovendien is het mogelijk het toestel te installeren zodat de precieze testresultaten ontoegankelijk zijn voor de werkgever.
Ondertussen heeft de Europese Commissie plannen om een alcoholslot toe te voegen tot de verplichte standaarduitrusting voor elk voertuig. Het zou dan maar al te gek zijn dat werkgevers dit niet kunnen laten installeren t.a.v. hun werknemers. Ik zal dan ook minister Van Velthoven zo snel mogelijk ondervragen over de precieze draagwijdte van zijn nota aan de NAR.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home