Beneluxtrein: een ramp inzake stiptheid
Een ander dossier waarmee ik staatssecretaris Tuybens aan de mouw trok is de Beneluxtrein (ook bekend als ‘den Amsterdammer’) die Amsterdam via Antwerpen met Brussel verbindt. Naar aanleiding van de veelvuldige klachten die ik te horen kreeg, wilde ik weten hoe het zit met de stiptheid van deze internationale trein. Tuybens kon er niet om heen dat het gebrek aan stiptheid een ramp is. In september van dit jaar voldeed 1 trein op 3 tussen Brussel en Amsterdam niet aan de normale stiptheidsvereisten: 23 % van de 1050 verbindingen op maandbasis, hadden een vertraging van minstens vijf minuten, 6 % was meer dan een kwartier te laat, en 4,6 % werd gewoon afgeschaft. De NMBS wijt deze vertragingen aan een hele reeks van factoren en kondigt beterschap aan. Ik wil eerst zien en dan geloven of er een blijvende verbetering zal komen. Deze verbinding is immers gedoemd om te verdwijnen op het moment dat HSL in gebruik zal genomen worden, ook al onder druk van de eerder vermelde commerciële belangen.
1 Comments:
Wellicht daarom ook geen toeval dat net deze trein nu gedurende enkele maanden eenvoudigweg wordt afgeschaft tussen Brussel en Antwerpen in de ochtend- en avondspits. Het wegvallen van deze toch wel drukbezette verbinding leidt vanzelfsprekend tot overbezetting op de andere treinen tussen Brussel en Antwerpen.
Een reactie posten
<< Home