Station Brecht blijft een ordinaire opstapplaats
Het “spoorwegstation” Noorderkempen te Brecht op de HSL-lijn tussen Antwerpen en Breda, blijft een ordinaire opstapplaats, zonder enige voorzieningen. Dat heeft staatssecretaris Tuybens (SP.a) nogmaals na enig aandringen bevestigd. De verklaringen van Vlaams minister Dirk Van Mechelen (er komt een volwaardig stationsgebouw en op termijn nog veel meer) enkele maanden geleden blijken niet meer dan verkiezingspraatjes te zijn geweest. Wel zullen er vanaf midden 2007 per dag 17 treinen een verbinding verzekeren tussen Antwerpen en Brecht. Bovendien zullen ook de 8 treinen die (ten vroegste) vanaf 2008 Brussel en Den Haag met elkaar zullen verbinden, zullen stoppen ter hoogte van Brecht.
Hoewel een hogere frequentie altijd beter is én meer reizigers aantrekt, ben ik relatief tevreden over de geplande treinbediening zelf. Het is wel duidelijk dat dit na indiensttreding geëvalueerd zal moeten worden, en dan zal ook bekeken moeten worden of de trein bijvoorbeeld niet doorgetrokken kan worden tot Breda enerzijds en Brussel anderzijds. Een verbinding van pakweg 3 kwartier zonder overstap tussen Brecht en Brussel heeft zéker potentieel. Maar het blijft onaanvaardbaar dat de halte Noorderkempen geen echt station wordt, en dus de toekomst van de stopplaats tussen Antwerpen en Breda in het gedrang brengt. Alleen een volwaardig station kan van een opstapplaats een succes maken. Staatssecretaris Tuybens verklaarde dat dit in een later stadium eventueel kan overwogen worden, indien Noorderkempen een succes blijkt. Volgens mij is dit het verhaal van de kip en het ei: een station met de nodige voorzieningen zal er net mee voor zorgen dat het een succes wordt.
Ik vraag me af of de NMBS wel wil dat het een succes wordt. Ik sluit zelfs niet uit dat de Spoorwegen de bedoeling hebben om het project van het voorstedelijk treinverkeer tussen Antwerpen en de Noorderkempen te doen mislukken, ten gunste van de commerciële belangen met de HST. Nochtans is de HSL tussen Antwerpen en de Nederlandse grens (naast de Nederlandse bijdrage van 400 miljoen euro) voor een bedrag van 150 miljoen euro aangelegd met overheidsgeld voor de binnenlandse trein!
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home