Rotonde is niet noodzakelijk onveiliger voor fietsers
Naar aanleiding van de hoge cijfers voor fietsongevallen op rotondes (onderzoek Steunpunt Verkeersveiligheid) en de reacties hierop, pleit ik ervoor om “het kind niet met het badwater weg te gieten”. Bepaalde reacties lijken in die richting te gaan. Men mag evenwel niet blind zijn voor de andere cijfers uit het onderzoek: globaal genomen worden kruispunten een derde veiliger als ze omgevormd worden tot een rotonde.
Stellen dat een rotonde enkel is ontwikkeld om de doorstroming van wagens te verbeteren, is dus slechts een deel van het verhaal.
De cijfers van de fietsongevallen, tonen wel aan dat er méér aandacht moet komen voor de plaats van de fiets op een rotonde. Ik pleit ervoor om hieraan extra aandacht te besteden in het handboek voor de aanleg van rotondes. De variatie aan rotondes in ons land is wellicht té groot. Er zijn kleine en grote, met en zonder middeneiland, met en zonder extra verkeerslichten, met fietsstroken op de rotonde en met afzonderlijke fietspaden, …
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home