Vooruitkijkspiegels op vrachtwagens vanaf vandaag verplicht
Minister van Mobiliteit en Vervoer Landuyt is nog maar eens te laat met de uitvoering van de Europese richtlijn over de dodehoekspiegel op nieuwe vrachtwagens. De nieuwe richtlijn wordt vandaag van kracht, en de federale mobiliteitsminister zaait verwarring in de pers waar hij verklaart dat de inwerkingtreding op 26 januari 2008 plaatsvindt.
In Belgiƫ was de dodehoekspiegel reeds in 2003 ingevoerd. Maar die regeling betrof alleen maar een achteruitkijkspiegel. De Europese richtlijn bevat ook een spiegel die het vooruitzicht verbetert en daardoor de dode hoek nog een stuk kleiner maakt. Welnu, de artikelen 2.2 en 2.3 van de richtlijn 2003/97 stellen zeer duidelijk dat er vanaf 26 januari 2007 geen typegoedkeuringen meer mogen worden verleend aan vrachtwagenspiegels indien de vooruitkijkspiegels niet aan de richtlijn voldoen
In Belgiƫ is deze richtlijn nog niet uitgevoerd, en de minister heeft duidelijk ongelijk. En dat blijkt niet alleen uit de tekst van de richtlijn zelf. Net vandaag opent de Nederlandse collega van Minister Landuyt, Minister Karla Peijs, in toepassing van de richtlijn, de eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens in Rotterdam.
De constructeurs van vrachtwagens hebben in de discussie met Landuyt gelijk: de vooruitkijkspiegels zijn wel degelijk vanaf vandaag verplicht op alle nieuwe vrachtwagens in de Europese Unie.
Het is niet de eerste keer dat Landuyt achterloopt met de invoering van Europese regels. Herinner u de vertraging met de kinderzitjes. Bovendien is het erg verwonderlijk dat het kabinet van de Minister de Europese richtlijnen niet juist weet te lezen. Ik vermoed dat zij nu iets uit hun duim zuigen om geen gezichtsverlies te lijden.
In Belgiƫ was de dodehoekspiegel reeds in 2003 ingevoerd. Maar die regeling betrof alleen maar een achteruitkijkspiegel. De Europese richtlijn bevat ook een spiegel die het vooruitzicht verbetert en daardoor de dode hoek nog een stuk kleiner maakt. Welnu, de artikelen 2.2 en 2.3 van de richtlijn 2003/97 stellen zeer duidelijk dat er vanaf 26 januari 2007 geen typegoedkeuringen meer mogen worden verleend aan vrachtwagenspiegels indien de vooruitkijkspiegels niet aan de richtlijn voldoen
In Belgiƫ is deze richtlijn nog niet uitgevoerd, en de minister heeft duidelijk ongelijk. En dat blijkt niet alleen uit de tekst van de richtlijn zelf. Net vandaag opent de Nederlandse collega van Minister Landuyt, Minister Karla Peijs, in toepassing van de richtlijn, de eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens in Rotterdam.
De constructeurs van vrachtwagens hebben in de discussie met Landuyt gelijk: de vooruitkijkspiegels zijn wel degelijk vanaf vandaag verplicht op alle nieuwe vrachtwagens in de Europese Unie.
Het is niet de eerste keer dat Landuyt achterloopt met de invoering van Europese regels. Herinner u de vertraging met de kinderzitjes. Bovendien is het erg verwonderlijk dat het kabinet van de Minister de Europese richtlijnen niet juist weet te lezen. Ik vermoed dat zij nu iets uit hun duim zuigen om geen gezichtsverlies te lijden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home