home |  biografie | parlement  | kalmthout | pers | links  | nieuwsbrief  |  contact

12 februari 2007

Betere spreiding goederenstroom en intelligente cruise-control

De resultaten van het onderzoek van VAB in verband met de naleving door vrachtwagenbestuurders van de veilige volgafstand is niet verwonderlijk. Er moet nog een hele weg afgelegd worden. Vele chauffeurs zijn vragende partij voor meer en betere controles, omdat het imago van de sector wordt aangetast door diegenen die het niet zo nauw nemen met de regels.

De naleving van de veilige volgstand heeft ook te maken met de enorme drukte op de autosnelwegen en de vele op- en afritten. De E17 – waar het onderzoek van VAB werd uitgevoerd – is ook één van de drukste autosnelwegen in Vlaanderen. We kunnen niet om de vaststelling heen dat wanneer vrachtwagens 50 meter afstand bewaren, heel vaak andere voertuigen tussenvoegen, zeker tijdens spitsuren. Hier moet rekening mee gehouden worden, maar het ontslaat chauffeurs absoluut niet van de verplichting om de volgafstand te respecteren. Deze is immers essentieel om verkeersongevallen te vermijden, of op z’n minst de impact te beperken. Merk op dat een algemeen inhaalverbod, het naleven van de volgafstand nog zal bemoeilijken.

Ik wil hier verwijzen naar de idee van Vlaams minister Kris Peeters om de goederenstromen beter te spreiden door een verlenging van de laad- en lostijden. Niet om het vrachtvervoer naar de nacht te verplaatsen, wel om chauffeurs de kans te
geven om de spits-files te vermijden. Voor een betere naleving van de volgafstand kunnen op de drukste autosnelwegen de visgraatmarkeringen, die helpen om de correcte afstand te bewaren veralgemeend worden.

Ondertussen moet ook de intelligente cruisecontrole (ACC, Adaptive Cruise Control) op vrachtwagens gepromoot worden. Hiermee kan de bestaande en ruim verspreide, maar ook gevaarlijke vorm van cruisecontrole door een veilige versie vervangen worden. De intelligente cruisecontrole zorgt er immers automatisch voor dat een veilige afstand t.o.v. voorliggers gehanteerd wordt. De intelligente cruisecontrole kan alzo kop-staartbotsingen voorkomen, terwijl de klassieke cruisecontrole er vaak net de oorzaak van is. Voor nieuwe vrachtwagens, pleit ik voor een verplichting van ACC op Europees niveau. Ik zal minister Landuyt vragen om hiervoor te pleiten. In afwachting van een Europese beslissing, kan ons land de invoering stimuleren via de fiscaliteit.