Veiligheid autosnelwegen geen prioriteit voor regering
Vandaag starten in de Commissie Transport in het Europees Parlement de debatten over de veiligheid van de Europese autowegen. Want het gaat niet zo goed met de verkeersveiligheid op de autosnelwegen. Het aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers stijgt er onrustwekkend, en doet de globale dalende trend van de laatste jaren over het hele wegennet stagneren.
Zeer recent vernam ik van Minister Dewael dat het aantal controles op de Belgische autosnelwegen de jongste jaren gedaald is met 13 %. Nochtans besliste de regering op 22 februari 2002 dat de politiecontroles op de autosnelwegen tot het jaar 2010 jaarlijks zouden stijgen met 10 %. Als reden voor de daling gaf de minister op dat de autosnelwegenpolitie minder tijd heeft voor handhaving omdat ze steeds meer interventies moet doen… bij ongevallen.
Tijdens een hoorzitting twee weken geleden in de Kamer, stelde de top van de Federale Verkeerspolitie dat de federale politie aan de grens van haar mogelijkheden komt inzake inzetbaarheid van personeel. Nochtans moet het controleniveau omhoog, ook al omdat er weer nieuwe regels bij gaan komen die ook weer gehandhaafd moeten worden.
Om het controleniveau te verhogen zie ik twee manieren: de verkeerspolitie meer inzetten voor haar core-business: de verkeersveiligheid, en het inschakelen van moderne technieken die de handhaving vergemakkelijken. In die zin is het verwonderlijk dat de federale politie nog altijd investeert in ouderwetse multanova-flitscamera’s, terwijl er zoveel betere systemen zijn die de effectiviteit opdrijven en arbeidsbesparend zijn.
Naast de broodnodige investeringen in moderne materialen is er ook nood aan de vereenvoudiging van de procedure voor alcohol- en drugscontroles, verdere automatisering bij de verwerking van pv’s, het stimuleren van de intelligente cruise-control die automatisch de afstand bewaart en zo kop-staartbotsingen voorkomt, …
Verkeersveiligheid start met een goede handhaving, en dat is blijkbaar geen prioriteit voor deze regering. Zo antwoordde Minister Dewael recent nog dat het verbod op het gebruik van de cruise-control gewoon niet gecontroleerd wordt. Wat is dan het nut van dat verbod? Misschien dat er onder Europese druk meer gedaan en minder beloofd wordt.
Zeer recent vernam ik van Minister Dewael dat het aantal controles op de Belgische autosnelwegen de jongste jaren gedaald is met 13 %. Nochtans besliste de regering op 22 februari 2002 dat de politiecontroles op de autosnelwegen tot het jaar 2010 jaarlijks zouden stijgen met 10 %. Als reden voor de daling gaf de minister op dat de autosnelwegenpolitie minder tijd heeft voor handhaving omdat ze steeds meer interventies moet doen… bij ongevallen.
Tijdens een hoorzitting twee weken geleden in de Kamer, stelde de top van de Federale Verkeerspolitie dat de federale politie aan de grens van haar mogelijkheden komt inzake inzetbaarheid van personeel. Nochtans moet het controleniveau omhoog, ook al omdat er weer nieuwe regels bij gaan komen die ook weer gehandhaafd moeten worden.
Om het controleniveau te verhogen zie ik twee manieren: de verkeerspolitie meer inzetten voor haar core-business: de verkeersveiligheid, en het inschakelen van moderne technieken die de handhaving vergemakkelijken. In die zin is het verwonderlijk dat de federale politie nog altijd investeert in ouderwetse multanova-flitscamera’s, terwijl er zoveel betere systemen zijn die de effectiviteit opdrijven en arbeidsbesparend zijn.
Naast de broodnodige investeringen in moderne materialen is er ook nood aan de vereenvoudiging van de procedure voor alcohol- en drugscontroles, verdere automatisering bij de verwerking van pv’s, het stimuleren van de intelligente cruise-control die automatisch de afstand bewaart en zo kop-staartbotsingen voorkomt, …
Verkeersveiligheid start met een goede handhaving, en dat is blijkbaar geen prioriteit voor deze regering. Zo antwoordde Minister Dewael recent nog dat het verbod op het gebruik van de cruise-control gewoon niet gecontroleerd wordt. Wat is dan het nut van dat verbod? Misschien dat er onder Europese druk meer gedaan en minder beloofd wordt.
2 Comments:
moet controleren:)
waarom niet:)
Een reactie posten
<< Home