Actie aan station Noorderkempen
Een station als compensatie
De discussie over de uitbouw van een hogesnelheidsnetwerk in ons land woedde in alle hevigheid in het begin van de jaren ’90. Zo was er de discussie met Nederland over het precieze tracé van de verbinding Brussel-Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam. Het werd uiteindelijk een nieuwe spoorlijn langs de E19, in ruil voor heel wat Nederlandse Guldens (ter compensatie van het langere baanvak in Vlaanderen). In de gemeenten langs dit tracé ontstonden actiecomités die vreesden voor geluidsoverlast, onteigeningen en verlies aan landbouwgrond. De compensatie werd het station Noorderkempen, met treinverbindingen naar Antwerpen, Brussel en Nederland.
Aangezien de hogesnelheidslijn daardoor ook voor binnenlands vervoer gebruikt zou worden, moest 20% van de investeringskost voor deze internationale spoorverbinding komen uit het investeringsbudget voor binnenlands reizigersvervoer, zo’n 150 miljoen euro (op een totaal van ca. 750 miljoen euro).
1000 reizigers per dag...
Het potentieel van een dergelijk station, van waaruit men binnen een kwartier in hartje Antwerpen kan staan en op een goeie drie kwartier in Brussel, is duidelijk. De auto wordt letterlijk en figuurlijk voorbijgereden op deze verbinding.
Onderzoek leert dat zeker 1000 reizigers per dag van het station gebruik zullen maken, en dat lijkt een érg voorzichtige raming. Zowel in ruimtelijke structuurplannen, áls in de mobiliteitsplannen op alle niveaus (Vlaanderen, Provincie, Gemeenten in de regio) werd dit station als belangrijk openbaar vervoersknooppunt naar voor geschoven.
De bediening van station Noorderkempen zal er – tot nader bericht - als volgt uitzien:
1. Er komt een pendeltrein Brecht – Antwerpen, 16 keer per dag, normaal gezien vanaf midden 2007, maar de geruchten worden sterker en sterker dat er uitstel komt. Dit komt neer op één trein per uur per richting. Een goede voorstedelijke verbinding vraagt op z’n minst in de piekuren twee treinen per uur. Hopelijk kan dit na invoering van de verbinding vrij snel aangevuld worden.
2. De hogesnelheidstrein Brussel-Den Haag zal aan een frequentie van acht treinen per dag, per richting rijden. Volgens de NMBS zou deze trein halte houden in station Noorderkempen en minister Tuybens bevestigt dit, zij het voorwaardelijk. Door problemen met de nieuwe standaardnorm voor het Europees beveiligingssysteem ziet het er naar uit dat de ingebruikname zal uitgesteld worden tot eind 2008, mogelijk begin 2009.
... maar een volwaardig station is teveel gevraagd
Ondertussen is men begonnen met de werken aan het station en omgeving. Er komt een plein en een busstation, een dienstgebouw voor De Lijn, een overdekte fiets- en bromfietsstalling, een parking voor 324 wagens, een kiss-and-ride zone, een onderdoorgang onder de sporen en enkele wachthuisjes op de perrons.
Ondanks de beloftevolle vooruitzichten wordt het station dus niet meer dan een opstapplaats met een parking in een desolate vlakte en perrons met nauwelijks beschutting tegen regen en wind. Amper 9 zitplaatsen, geen loketten, geen sanitair, geen comfortabele wachtruime, geen stationsgebouw, …
De NMBS en staatssecretaris Tuybens wezen het ruimtelijk uitvoeringsplan (Vlaams) met de vinger. Minister Van Mechelen stelde echter dat er ruimtelijk geen belemmeringen zijn. Meer zelfs, Van Mechelen kondigde al een behoorlijk grootschalige stationsontwikkeling aan, met kantoor- en winkelvoorzieningen. Hiermee geconfronteerd, ontkende Tuybens elke vorm van station en ontwikkeling van de omgeving.
Ongeveer een jaar geleden stonden hier nochtans ook SP.a-collega’s actie te voeren voor een volwaardige stationsinfrastructuur. Maar blijkbaar is er een verschil tussen de regionale SP.a-standpunten en de inspanningen van SP.a-staatssecretaris Tuybens.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home