Landuyt mag iets bescheidener zijn
In de context van de nieuwe Staten-generaal treedt Minister van Mobiliteit Landuyt de jongste dagen uitdrukkelijk op het voorplan als de man die de bakens inzake verkeersveiligheid uitzet voor de komende jaren. Daar is niets mis mee, maar het is wel goed om te weten dat zijn pleidooi voor een eengemaakt parket vooral overkomt als een sollicitatie voor de post van minister van Justitie in de volgende regering. Ook daar kan de thematiek van de verkeersveiligheid klaarblijkelijk voor dienen. Want men kan zich afvragen waarom de minister zich daarvoor in de voorbije jaren niet sterk heeft gemaakt tegenover zijn huidige collega, justitieminister Onkelinx.
Wij dagen minister Landuyt uit om ons te tonen welke stappen hij tot nu toe in dat verband bij zijn collega van justitie heeft gezet.Wat is dat toch voor een minister die zo uitdrukkelijk het wierookvat in eigen richting hanteert, terwijl hij bakken kritiek over zich krijgt van allerlei instellingen en organisaties die zelf meer een pak ervaring en knowhow hebben inzake verkeersveiligheid ? Men herinnere zich bv. de hervorming van de rijopleiding, die focuste op "gemakkelijk en goedkoop". Dat zulks best niet gebeurt, en dat de kwaliteit van de rijopleiding fors de hoogte in moet, werd in het voorbije weekeind nog maar eens bewezen toen enkele jongeren het leven verloren in het nachtelijk weekeindverkeer.
De bevolking mag er gerust in zijn: CD&V zal zich voor het volle pond inzetten om de aanbevelingen van de nieuwe Staten-generaal uit te voeren.Een belangrijk aantal voorstellen (bv. het alcoholslot, de zwarte doos, de trajectcontroles, een dynamisch inhaalverbod, een betere rijopleiding, de btw-vermindering op de kinderzitjes, een eenvoudiger drugstest etc.) zijn reeds langer omgezet in CD&V-wetsvoorstellen. Deze positieve ingesteldheid mag echter scherpe kritiek op de minister niet uitsluiten. Meer nog : uitgerekend vanuit deze positieve ingesteldheid zien wij ons verplicht om de minister regelmatig dringend tot de orde te roepen.
Wij dagen minister Landuyt uit om ons te tonen welke stappen hij tot nu toe in dat verband bij zijn collega van justitie heeft gezet.Wat is dat toch voor een minister die zo uitdrukkelijk het wierookvat in eigen richting hanteert, terwijl hij bakken kritiek over zich krijgt van allerlei instellingen en organisaties die zelf meer een pak ervaring en knowhow hebben inzake verkeersveiligheid ? Men herinnere zich bv. de hervorming van de rijopleiding, die focuste op "gemakkelijk en goedkoop". Dat zulks best niet gebeurt, en dat de kwaliteit van de rijopleiding fors de hoogte in moet, werd in het voorbije weekeind nog maar eens bewezen toen enkele jongeren het leven verloren in het nachtelijk weekeindverkeer.
De bevolking mag er gerust in zijn: CD&V zal zich voor het volle pond inzetten om de aanbevelingen van de nieuwe Staten-generaal uit te voeren.Een belangrijk aantal voorstellen (bv. het alcoholslot, de zwarte doos, de trajectcontroles, een dynamisch inhaalverbod, een betere rijopleiding, de btw-vermindering op de kinderzitjes, een eenvoudiger drugstest etc.) zijn reeds langer omgezet in CD&V-wetsvoorstellen. Deze positieve ingesteldheid mag echter scherpe kritiek op de minister niet uitsluiten. Meer nog : uitgerekend vanuit deze positieve ingesteldheid zien wij ons verplicht om de minister regelmatig dringend tot de orde te roepen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home