home |  biografie | parlement  | kalmthout | pers | links  | nieuwsbrief  |  contact

09 mei 2007

Dodelijk Gumball-ongeval noopt tot strengere regels

Op de terugtocht naar het Verenigd Koninkrijk zou de Gumball-race op 5 mei opnieuw ons land aan doen. Een dodelijk ongeval in Macedonië aan een snelheid van 200 km/u, heeft er anders over beslist. De race is stilgelegd. Voor mij is het welletjes geweest: als het aan mij ligt kan een dergelijke snelheidsrace NIET getolereerd worden. De verkeerswet en de wegcode laten dat niet toe, en op basis van de reglementering kunnen en moeten de organisatoren in het vizier genomen worden.

Met de huidige stand van zaken is de bestraffing van opzettelijk agressief verkeersgedrag veel te licht voor de deelnemers aan de race. Wie de toegelaten snelheid op de autosnelweg zelfs met 100 km per uur overschrijdt (dus aan 220 km per uur over de rijbaan scheert), betaalt met de glimlach 430 euro in de hand van de verbaliserende politieagent. Voor de modale automobilist is dat zeer veel geld, voor Gumballers zijn zulke bedragen aalmoezen.

Bovendien zijn er nogal wat problemen met de intrekking van het rijbewijs voor buitenlandse bestuurders: het rijbewijs moet volgens de wet onmiddellijk aan de landsgrens teruggegeven worden, omdat de intrekking alleen maar geldt in het land waar de overtreding is begaan. Gevolg is dat de politie niet geneigd is om veel buitenlandse rijbewijzen in te trekken.
Een bijkomend probleem is dat het nieuwe KB van minister Landuyt over de zware verkeersovertredingen zeer onduidelijk is: snelheidswedstrijden zelf worden beschouwd als een overtreding van de vierde categorie, maar het is niet duidelijk of deze straf geldt voor de organisatoren dan wel voor de deelnemers. In het vorige KB werden niet alleen de organisatoren, maar ook uitdrukkelijk de deelnemers zelf geviseerd. Die duidelijkheid is in het KB van Landuyt weggevallen.
Om buitenlandse chauffeurs die bewust roekeloos rijden, toch te kunnen bestraffen, diende ik een jaar geleden een wetsvoorstel in dat politieagenten het recht geeft om een auto aan de ketting te leggen.

Het dodelijke Gumball-ongeval maakt eens te meer duidelijk dat er strengere regels nodig zijn. In extreme gevallen moet de politie niet alleen het rijbewijs intrekken, maar ook de auto onmiddellijk in beslag kunnen nemen en immobiliseren voor vijftien dagen. Een politierechter kan die periode nog verlengen tot drie maanden. Spijtig genoeg werd dit voorstel van een “oppositielid” nooit in behandeling genomen. Het is nu opgenomen in het CD&V- verkiezingsprogramma.