Beneluxtrein moet behouden worden

Ook ik wil dat de Benelux-trein blijft rijden. Vandaag rijden de Thalys-treinen én de Beneluxtreinen ook naast elkaar, zélfs via hetzelfde traject. Waarom zou de ‘Amsterdammer’ dan niet kunnen blijven rijden naast de hogesnelheidstreinen? Reizigerspotentieel is er genoeg, dat bewijzen de honderden reizigers elke dag. De vervoerswaardestudie die in Nederland werd opgemaakt met steun van Benego (Belgisch-Nederlands Grensoverleg) bevestigt dit.
Als inwoner van de grensregio ten noorden van Antwerpen én met Lijn 12 in zijn achtertuin, ken ik heel wat grensarbeiders die vragende partij zijn voor beter én goedkoper grensoverschrijdend treinverkeer. Indien de plannen worden doorgezet om de Benelux via Lijn 12 te schrappen, moet op z’n minst de IR-trein die vandaag Essen als eindstation heeft, doorgetrokken moeten worden tot Roosendaal. Daar kan hij dan aansluiten op binnenlandse treinen naar de Nederlandse steden.
Enkele weken geleden ondervroeg ik hierover staatssecretaris Tuybens in de commissie Infrastructuur van de Kamer. De staatssecretaris bevestigde dat de NMBS momenteel een dergelijk scenario (als ‘businesscase’) bestudeerd, ten gevolge van de vervoerswaardestudie. Om de mogelijke plannen ook effectief te realiseren, moet de NMBS tot een akkoord komen met de NS. En voor de NS ligt dit blijkbaar zeer moeilijk.
Ik was dinsdagmiddag in Roosendaal om mijn steun te betuigen aan de Nederlandse actie en ondertekende de vraag naar het behoud van de Benelux-verbinding. Het is toch ongelooflijk dat er in de EU probleemloos grensoverschrijdend verkeer mogelijk is, behalve blijkbaar met de trein. Meer zelfs, de grens dreigt voor de treingebruikers nog harder te worden. Naast de snelle, comfortabele, maar ook dure HSL-verbinding, is er zéker nog plaats voor een betaalbare treinverbinding waarvoor niet gereserveerd moet worden. De Nederlandse actie om de NS te overtuigen van het nut van deze verbinding verdient dan ook alle Vlaamse steun!
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home