Het Weekendongevallen-Actieplan (WOAP): Hoop!
Het CD&V-Weekendongevallen-Actieplan is – zoals de gehele CD&V-mobiliteitsvisie - geënt op het STOP-principe: stappers, trappers, openbaar vervoer, personenwagen (in die volgorde). Dit vertaalt zich in mogelijkheden tot “uitgaan in eigen buurt”, met het openbaar vervoer bereikbare uitgaansplekken, taxi als alternatief voor openbaar vervoer en verantwoordelijke chauffeurs met de wagen.
Uitgaan in eigen buurt (stappers en trappers)
Het aantal fuiven in eigen buurt sterk af. CD&V heeft een Horeca-plan om plaatsen van ontmoeting en ontspanning meer kansen te geven op overleven, ook in kleine dorpen. Ook moet het verenigingsleven in eigen gemeente de kans krijgen om voldoende activiteiten te organiseren.
Collectief uitgaan
In meer landelijk gebied is er nood aan vervoer dat afgestemd is op specifieke noden (bijvoorbeeld vervoer van en naar een fuifzaal). In veel gemeenten is het zelfs nog vruchteloos zoeken naar een taxi. Hier kunnen initiatieven als fuifbussen, festivalbussen, collectieve taxi’s of zelfs een belbus (indien geen taxi-aanbod) nuttig zijn. Het TOV-biljet van De LIJN Antwerpen verdient véél meer promotie én uitbreiding naar heel Vlaanderen. Goede voorbeelden zijn er voldoende en verdienen navolging.
Met de auto op stap
Een kwaliteitsvolle rijopleiding & rijexamen zijn en blijven dan ook een noodzaak.CD&V is overtuigd van de verantwoordelijkheid bij jongeren, en stapt niet mee in ideeën als een aparte alcoholpromillegrens voor jongeren of een maximaal aantal passagiers tijdens weekendnachten.Veilig rijden kan ook gestimuleerd worden via de autoverzekeringen. Deze zijn vandaag voor beginnende chauffeurs dikwijls onredelijk hoog. Nochtans mag leeftijd geen reden zijn tot discriminatie. Voor chauffeurs met herhaaldelijke ongevallen kan de premie uiteraard wel opgetrokken worden. Een korting kan dan weer gekoppeld worden aan het volgen van een cursus defensief rijden of een andere erkende bijscholing.
Controles blijven essentieel
Het subjectief gevoel van erg lage kans op controle buiten de BOB-campagne én buiten de weekends, tonen ook aan dat er meer controles nodig zijn.Een nog groot onderschat probleem zijn drugs in het verkeer. Dit wordt vandaag nauwelijks of niet gecontroleerd. Statistieken zijn ook al niet beschikbaar. Hoog tijd om een eenvoudige drugstest, m.n. de speekseltest in te voeren.
Bij controle hoort ook bestraffing
Meer politiecontroles tijdens de weekeindnachten zullen onvermijdelijk ook leiden tot meer vaststellingen van ernstige inbreuken (alcohol, drugs, snelheid …) die automatisch voor de politierechtbank komen. Voor recidivisten – chauffeurs die herhaaldelijk op dezelfde overtredingen worden betrapt – moeten ook alternatieve straffen voorzien worden zoals de verplichte installatie van het alcoholslot of een zwarte doos.
En als het dan toch mis loopt…
Een verkeersveiligheidsbeleid mag niet stoppen bij een preventief en repressief plan. Mensen maken fouten, verkeersongevallen kunnen nooit volledig uitgesloten worden. De gevolgen voor de slachtoffers én hun familie en omgeving zijn vaak dramatisch.
De recente Staten-Generaal voor de Verkeersslachtoffers – georganiseerd door de Vlaamse regering – heeft aangetoond dat er dikwijls nog veel mis loopt bij de slachtofferhulp nadien. Daarop besliste de regering om een Vlaamse Bijzondere Commissaris voor Verkeersslachtoffers aan te stellen. Maar de problemen zitten zowel op Vlaams als op federaal niveau.
CD&V stelt voor om de bijzondere commissaris ook bevoegdheden toe te kennen om op federaal niveau in te grijpen, bv. in de verzekeringswereld, bij de politie, bij justitie, … Via een samenwerkingsovereenkomst moet dit mogelijk worden.
Bijlagen:
WOAP.doc
WOAP-statistieken.doc
Uitgaan in eigen buurt (stappers en trappers)
Het aantal fuiven in eigen buurt sterk af. CD&V heeft een Horeca-plan om plaatsen van ontmoeting en ontspanning meer kansen te geven op overleven, ook in kleine dorpen. Ook moet het verenigingsleven in eigen gemeente de kans krijgen om voldoende activiteiten te organiseren.
Collectief uitgaan
In meer landelijk gebied is er nood aan vervoer dat afgestemd is op specifieke noden (bijvoorbeeld vervoer van en naar een fuifzaal). In veel gemeenten is het zelfs nog vruchteloos zoeken naar een taxi. Hier kunnen initiatieven als fuifbussen, festivalbussen, collectieve taxi’s of zelfs een belbus (indien geen taxi-aanbod) nuttig zijn. Het TOV-biljet van De LIJN Antwerpen verdient véél meer promotie én uitbreiding naar heel Vlaanderen. Goede voorbeelden zijn er voldoende en verdienen navolging.
Met de auto op stap
Een kwaliteitsvolle rijopleiding & rijexamen zijn en blijven dan ook een noodzaak.CD&V is overtuigd van de verantwoordelijkheid bij jongeren, en stapt niet mee in ideeën als een aparte alcoholpromillegrens voor jongeren of een maximaal aantal passagiers tijdens weekendnachten.Veilig rijden kan ook gestimuleerd worden via de autoverzekeringen. Deze zijn vandaag voor beginnende chauffeurs dikwijls onredelijk hoog. Nochtans mag leeftijd geen reden zijn tot discriminatie. Voor chauffeurs met herhaaldelijke ongevallen kan de premie uiteraard wel opgetrokken worden. Een korting kan dan weer gekoppeld worden aan het volgen van een cursus defensief rijden of een andere erkende bijscholing.
Controles blijven essentieel
Het subjectief gevoel van erg lage kans op controle buiten de BOB-campagne én buiten de weekends, tonen ook aan dat er meer controles nodig zijn.Een nog groot onderschat probleem zijn drugs in het verkeer. Dit wordt vandaag nauwelijks of niet gecontroleerd. Statistieken zijn ook al niet beschikbaar. Hoog tijd om een eenvoudige drugstest, m.n. de speekseltest in te voeren.
Bij controle hoort ook bestraffing
Meer politiecontroles tijdens de weekeindnachten zullen onvermijdelijk ook leiden tot meer vaststellingen van ernstige inbreuken (alcohol, drugs, snelheid …) die automatisch voor de politierechtbank komen. Voor recidivisten – chauffeurs die herhaaldelijk op dezelfde overtredingen worden betrapt – moeten ook alternatieve straffen voorzien worden zoals de verplichte installatie van het alcoholslot of een zwarte doos.
En als het dan toch mis loopt…
Een verkeersveiligheidsbeleid mag niet stoppen bij een preventief en repressief plan. Mensen maken fouten, verkeersongevallen kunnen nooit volledig uitgesloten worden. De gevolgen voor de slachtoffers én hun familie en omgeving zijn vaak dramatisch.
De recente Staten-Generaal voor de Verkeersslachtoffers – georganiseerd door de Vlaamse regering – heeft aangetoond dat er dikwijls nog veel mis loopt bij de slachtofferhulp nadien. Daarop besliste de regering om een Vlaamse Bijzondere Commissaris voor Verkeersslachtoffers aan te stellen. Maar de problemen zitten zowel op Vlaams als op federaal niveau.
CD&V stelt voor om de bijzondere commissaris ook bevoegdheden toe te kennen om op federaal niveau in te grijpen, bv. in de verzekeringswereld, bij de politie, bij justitie, … Via een samenwerkingsovereenkomst moet dit mogelijk worden.
Bijlagen:
WOAP.doc
WOAP-statistieken.doc
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home