Daglichtrijden opnieuw op politieke agenda
De Nederlandse verkeersminister Camiel Eurlings heeft laten weten dat hij om verkeersveiligheidsredenen het daglichtrijden (daytime running lights) gaat invoeren (zie http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/) . Op die manier wil hij vooruitlopen op het Europese voorstel tot verplichte montage van milieuvriendelijke dagrijlampen (led’s) op nieuwe auto’s. Weliswaar zal, volgens de minister, de CO2-uitstoot daardoor licht toenemen, maar deze toename zelf zal weer met 90% gaan dalen naarmate zo’n milieuvriendelijke LED’s geïnstalleerd worden in de auto’s. Bovendien is de milieuwinst van een rustiger rijgedrag vele malen groter dan de beperkte impact van daglichtrijden.
Hopelijk start dit ook in ons land de parlementaire bespreking op van mijn wetsvoorstel over het daglichtrijden. Als klein maar belangrijk transitland is het een kans om dit in ruimer verband in te voeren.
De ETSC (European Traffic Security Council, o.m. het BIVV is hierin partner) heeft berekend dat het daglichtrijden het aantal verkeersdoden doet dalen met 7%. In het verkeersveilige Nederland wordt een daling met enkele tientallen doden en vele gewonden verwacht na invoering van het daglichtrijden. Reden genoeg om mijn wetsvoorstel over het daglichtrijden op de agenda te laten plaatsen.
Hopelijk start dit ook in ons land de parlementaire bespreking op van mijn wetsvoorstel over het daglichtrijden. Als klein maar belangrijk transitland is het een kans om dit in ruimer verband in te voeren.
De ETSC (European Traffic Security Council, o.m. het BIVV is hierin partner) heeft berekend dat het daglichtrijden het aantal verkeersdoden doet dalen met 7%. In het verkeersveilige Nederland wordt een daling met enkele tientallen doden en vele gewonden verwacht na invoering van het daglichtrijden. Reden genoeg om mijn wetsvoorstel over het daglichtrijden op de agenda te laten plaatsen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home