Verplichte nummerplaat voor bromfietsers: graag uitzondering voor oldtimers
De Europese richtlijn die stelt dat bromfietsen vanaf 2010 opnieuw een nummerplaat zullen moeten dragen en ingeschreven moeten zijn, is een goede zaak. Door deze richtlijn wordt één van mijn oude wetsvoorstellen realiteit. Het voorstel werd destijds al door verschillende partijen gesteund, doch minister Landuyt voelde zich niet geroepen om zo’n regeling op te zetten.
De voordelen zijn nochtans duidelijk. Politiediensten en verzekeraars zijn vragende partij voor de wederinvoering van de nummerplaat. Zo kan een bromfiets in een zone-30 aan overdreven snelheid geflitst worden, en een bromfietser die vlucht voor een politiecontrole kan gemakkelijker geïdentificeerd worden. Maar ook opgedreven bromfietsen – een kwaal voor de verkeersveiligheid – kunnen zo uit het verkeer gehaald worden. Verder kunnen diefstal van bromfietsen en kleine vormen van jeugdige criminaliteit door een betere herkenbaarheid van de bromfiets beter aangepakt worden.
Men moet hierbij wel rekening houden met oude voertuigen, die veelal door liefhebbers en verzamelaars zijn gerestaureerd en slechts af en toe op de openbare weg gebruikt worden. Een aangepaste regeling moet ervoor zorgen dat deze hobby niet in gevaar gebracht wordt. Bij de herinvoering van de inschrijvingsplicht in Nederland rezen immers heel wat problemen voor deze mensen. Elke brommer moest opnieuw gekeurd worden, maar men had het aantal duidelijk onderschat: de schatting bedroeg 200.000 stuks, uiteindelijk bleek het om 800.000 oude brommers te gaan. Daaruit moeten we lessen trekken.
Welke problemen stellen zich? Bij motorfietsen van voor 1970 werden zelden of nooit papieren geleverd, noodzakelijk voor de inschrijving. Ook de nummers op motorblokken of frames zijn vaak niet meer leesbaar of zelfs niet aanwezig. Ook het merk levert problemen op: enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief. Een Flandria, Superia of Royal Nord kennen de meesten wel maar wie heeft er ooit gehoord van een Omega, Lavenier, Parissport? Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5 cc, die op een bestaande fiets gemonteerd werden. In aantal zullen deze in België in de minderheid zijn, maar sinds de jaren ‘30 zijn er in ons land ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder Flink, Victoria, Berinni, Powerpak, Rex, enz. Een soepele aangepaste regeling voor deze voertuigen die eerder tot een collectie behoren dan tot het verkeerspark, moet hiervoor uitgewerkt worden.
De voordelen zijn nochtans duidelijk. Politiediensten en verzekeraars zijn vragende partij voor de wederinvoering van de nummerplaat. Zo kan een bromfiets in een zone-30 aan overdreven snelheid geflitst worden, en een bromfietser die vlucht voor een politiecontrole kan gemakkelijker geïdentificeerd worden. Maar ook opgedreven bromfietsen – een kwaal voor de verkeersveiligheid – kunnen zo uit het verkeer gehaald worden. Verder kunnen diefstal van bromfietsen en kleine vormen van jeugdige criminaliteit door een betere herkenbaarheid van de bromfiets beter aangepakt worden.
Men moet hierbij wel rekening houden met oude voertuigen, die veelal door liefhebbers en verzamelaars zijn gerestaureerd en slechts af en toe op de openbare weg gebruikt worden. Een aangepaste regeling moet ervoor zorgen dat deze hobby niet in gevaar gebracht wordt. Bij de herinvoering van de inschrijvingsplicht in Nederland rezen immers heel wat problemen voor deze mensen. Elke brommer moest opnieuw gekeurd worden, maar men had het aantal duidelijk onderschat: de schatting bedroeg 200.000 stuks, uiteindelijk bleek het om 800.000 oude brommers te gaan. Daaruit moeten we lessen trekken.
Welke problemen stellen zich? Bij motorfietsen van voor 1970 werden zelden of nooit papieren geleverd, noodzakelijk voor de inschrijving. Ook de nummers op motorblokken of frames zijn vaak niet meer leesbaar of zelfs niet aanwezig. Ook het merk levert problemen op: enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief. Een Flandria, Superia of Royal Nord kennen de meesten wel maar wie heeft er ooit gehoord van een Omega, Lavenier, Parissport? Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5 cc, die op een bestaande fiets gemonteerd werden. In aantal zullen deze in België in de minderheid zijn, maar sinds de jaren ‘30 zijn er in ons land ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder Flink, Victoria, Berinni, Powerpak, Rex, enz. Een soepele aangepaste regeling voor deze voertuigen die eerder tot een collectie behoren dan tot het verkeerspark, moet hiervoor uitgewerkt worden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home