home |  biografie | parlement  | kalmthout | pers | links  | nieuwsbrief  |  contact

27 mei 2008

Constructieve oppositie??

SP.a benadrukt te pas en te onpas dat zij constructieve oppositie wil voeren. Vandaag toont een advertentie in Metro aan wat zij onder constructieve oppositie verstaat. In de bewuste advertentie klaagt SP.a het zogenaamde CD&V-voorstel aan dat tarieven tijdens de spits duurder zou willen maken.

De feiten op een rijtje:
* Op woensdag 14 mei 2008 verspreid ik een persbericht met de idee om daluurtarieven te lanceren. Een voorstel om occasionele reizigers én pendelaars die de keuze hebben van hun werkgever om later te komen, te stimuleren om de trein tijdens de daluren te gebruiken. Tijdens de daluren is er immers nog heel wat capaciteit. De capaciteitstekorten tijdens de spits zijn elke dag duidelijk en de levering van de bestelde, nieuwe treinen laat nog enkele jaren op zich wachten. U kan mijn blogbericht van 14 mei hierover nalezen op deze blog (De NMBS mee op de trein van flexibele arbeidsvormen?).
* Op donderdag 15 mei wijdt Metro hieraan een artikel onder de titel: “Maak de spitsuren op de trein duurder”. Een totaal verkeerde weergave van het voorstel. Wij nemen onmiddellijk contact op met Metro en vragen om dit recht te zetten. Metro erkent de fout en publiceert een minimale en onrechtstreekse rechtzetting op p. 3 van de uitgave van vrijdag 16 mei.
* Maar wat erger is: op diezelfde donderdag stelt David Geerts (SP.a) in de plenaire vergadering van de Kamer een mondelinge vraag aan minister Vervotte op basis van de foutieve titel van het Metro-artikel. Zijn vraag komt er in essentie op neer of tickets en abonnementen tijdens de spits duurder worden. De minister antwoordt hier negatief op! Het verslag van de plenaire zitting kan u raadplegen via volgende link: http://www.dekamer.be/doc/PCRA/pdf/52/ap037.pdf.
* Zaak opgehelderd zou je denken, maar nee. Ondanks het feit dat SP.a ondertussen heel duidelijk weet dat de titel boven het Metro-artikel foutief was, gebruiken zij diezelfde titel toch in een advertentie in hetzelfde medium (Metro) en dus voor hetzelfde publiek. Op die manier bestendigen zij natuurlijk de indruk gecreëerd door de foutieve titel en maken zij de kleine rechtzetting volledig ongedaan. Meer zelfs, in de tekst gaan ze zelfs zo ver om leugens te verkondigen en zijn ze pertinent intellectueel oneerlijk.

Dergelijke praktijken had ik nooit verwacht van een constructieve oppositiepartij. Ik ben alweer een illusie armer.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als je tickets in de daluren goedkoper wil maken dan de gratis-abonnementen van woon-werkverkeer, pleit je de facto voor gratis openbaar vervoer.....

27 mei, 2008  

Een reactie posten

<< Home