Wegpolitie controleert nauwelijks op snelheid 's nachts en tijdens de weekends
Het antwoord op mijn schriftelijke parlementaire vraag over de gerichte snelheidscontroles van de federale politie op de autosnelwegen was schrikken.
De statistisch gemiddelde prestaties van de federale politie, voor wat betreft de gerichte snelheidscontroles op autosnelwegen, tijdens de nachten en tijdens de weekends zijn verontrustend. Ondanks het beperkte verkeer, gebeuren ongeveer de helft van de dodelijke ongevallen op autosnelwegen tijdens de nachtelijke uren. En ca. 43% van de dodelijke verkeersongevallen gebeurt tijdens de weekends.
De resultaten zijn sprekend: tijdens de nachten van 2007 (tussen 19.00 uur en 06.00 uur) werden er op autosnelwegen ongeveer 8000 manuren gepresteerd aan snelheidscontroles over een tijdsduur van 4015 uren. Dat betekent de facto dat er ’s nachts statistisch gemiddeld één patrouille van twee agenten met snelheidshandhaving bezig is over een lengte van (1747 km x 2 rijrichtingen =) 3494 km autosnelweg.
Tijdens de weekends (van zaterdag 00.00 uur tot zondag 24.00 uur) ziet de situatie er wat minder slecht uit, doch ook ruim onvoldoende. Men kan zeggen dat er statistisch tijdens de weekends ongeveer 6 patrouilles van twee agenten de snelheid controleren over dezelfde afstand van 3494 km autosnelweg.
Deze toestand is onhoudbaar. Handhaving moet prioritair mikken op risicoplaatsen en risicotijdstippen. De nachten, de weekends en de weekendnachten verdienen veel meer aandacht. De mogelijkheden van de federale politie zijn uiteraard beperkt, ook al verdient de verkeersveiligheid extra inspanningen. Investeringen in nieuwe technieken kunnen een deel van de noodzakelijke extra personeelsinzet goedmaken. Hierbij kan verwezen worden naar de investeringen van de Vlaamse regering in digitale camera’s, maar er zit vooral toekomstmuziek in trajectcontrole. Dit maakt het mogelijk om op risicostroken de snelheid zeer accuraat te controleren zonder dat dit extreem veel meer personeelsinzet vergt, ook ’s nachts en tijdens de weekends. Ervaringen in Nederland zijn in die zin zéér bemoedigend.
De statistisch gemiddelde prestaties van de federale politie, voor wat betreft de gerichte snelheidscontroles op autosnelwegen, tijdens de nachten en tijdens de weekends zijn verontrustend. Ondanks het beperkte verkeer, gebeuren ongeveer de helft van de dodelijke ongevallen op autosnelwegen tijdens de nachtelijke uren. En ca. 43% van de dodelijke verkeersongevallen gebeurt tijdens de weekends.
De resultaten zijn sprekend: tijdens de nachten van 2007 (tussen 19.00 uur en 06.00 uur) werden er op autosnelwegen ongeveer 8000 manuren gepresteerd aan snelheidscontroles over een tijdsduur van 4015 uren. Dat betekent de facto dat er ’s nachts statistisch gemiddeld één patrouille van twee agenten met snelheidshandhaving bezig is over een lengte van (1747 km x 2 rijrichtingen =) 3494 km autosnelweg.
Tijdens de weekends (van zaterdag 00.00 uur tot zondag 24.00 uur) ziet de situatie er wat minder slecht uit, doch ook ruim onvoldoende. Men kan zeggen dat er statistisch tijdens de weekends ongeveer 6 patrouilles van twee agenten de snelheid controleren over dezelfde afstand van 3494 km autosnelweg.
Deze toestand is onhoudbaar. Handhaving moet prioritair mikken op risicoplaatsen en risicotijdstippen. De nachten, de weekends en de weekendnachten verdienen veel meer aandacht. De mogelijkheden van de federale politie zijn uiteraard beperkt, ook al verdient de verkeersveiligheid extra inspanningen. Investeringen in nieuwe technieken kunnen een deel van de noodzakelijke extra personeelsinzet goedmaken. Hierbij kan verwezen worden naar de investeringen van de Vlaamse regering in digitale camera’s, maar er zit vooral toekomstmuziek in trajectcontrole. Dit maakt het mogelijk om op risicostroken de snelheid zeer accuraat te controleren zonder dat dit extreem veel meer personeelsinzet vergt, ook ’s nachts en tijdens de weekends. Ervaringen in Nederland zijn in die zin zéér bemoedigend.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home