Minister Vervotte over ingebruikname van Station Noorderkempen in Brecht: “een onaangename soap”
Voor de zoveelste keer plaatste ik de ingebruikname van het Station Noorderkempen in Brecht op de agenda van de commissie Infrastructuur. Er ligt langs de filegevoelige E19 ten noorden van Antwerpen immers een schitterende spoorweg te blinken in de zon. Er is 750 miljoen euro in geïnvesteerd, de rails liggen al 2 jaar te wachten op gebruik en de files worden alleen maar langer.
Ondertussen hebben we al een achttal data van ingebruikname achter de rug (van dec. 2006 tot juni 2008) en rijdt er nog steeds geen trein. Vanuit NMBS-middens horen we dat oktober als “streefdatum” naar voor wordt geschoven, de ombudsdienst van de NMBS heeft aan een potentiële reiziger laten weten dat er “helemaal geen sprake is van een ingebruikname van de verbinding voor december 2008”.
In haar antwoord noemde minister Vervotte dit onderwerp een “onaangename soap”. Ze neemt maandelijks contact op met de NMBS om de druk hoog te houden, maar durft ook geen datum meer naar voor schuiven, omdat dit in het verleden al te veel is gebeurd met het gekende resultaat. Als er een nieuwe datum komt, moet het er één zijn waar niet meer van afgeweken kan worden.
De NMBS wijst met beschuldigende vinger naar Bombardier omdat zij bepaalde engagementen niet na zouden komen omwille van interne redenen. In elk geval is het de NMBS die verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat er eindelijk zo snel mogelijk treinen rijden, en dat men vooral de potentiële reizigers die op de ingebruikname van het station zitten te wachten, niet langer aan het lijntje houdt met streefdata die toch nog nooit worden gehaald.
Ondertussen hebben we al een achttal data van ingebruikname achter de rug (van dec. 2006 tot juni 2008) en rijdt er nog steeds geen trein. Vanuit NMBS-middens horen we dat oktober als “streefdatum” naar voor wordt geschoven, de ombudsdienst van de NMBS heeft aan een potentiële reiziger laten weten dat er “helemaal geen sprake is van een ingebruikname van de verbinding voor december 2008”.
In haar antwoord noemde minister Vervotte dit onderwerp een “onaangename soap”. Ze neemt maandelijks contact op met de NMBS om de druk hoog te houden, maar durft ook geen datum meer naar voor schuiven, omdat dit in het verleden al te veel is gebeurd met het gekende resultaat. Als er een nieuwe datum komt, moet het er één zijn waar niet meer van afgeweken kan worden.
De NMBS wijst met beschuldigende vinger naar Bombardier omdat zij bepaalde engagementen niet na zouden komen omwille van interne redenen. In elk geval is het de NMBS die verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat er eindelijk zo snel mogelijk treinen rijden, en dat men vooral de potentiële reizigers die op de ingebruikname van het station zitten te wachten, niet langer aan het lijntje houdt met streefdata die toch nog nooit worden gehaald.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home