Trein Brecht-Antwerpen opnieuw uitgesteld!
De firma Bombardier heeft aan de NMBS laten weten dat het onmogelijk is om op korte termijn het nodige te doen om treinen te laten rijden tussen Brecht en Antwerpen. Met die verklaring van minister Vervotte in antwoord op mijn vraag werden de geruchten bevestigd dat – als er niet snel en krachtig wordt ingegrepen – er geen treinen zullen rijden voor 2010 tussen Antwerpen en het station Noorderkempen.
De jongste min of meer officiële streefdatum, zat vervat in een schrijven dd. 8 september jl. van Gedelegeerd Bestuurder Marc Descheemaecker aan de burgemeester van Brecht, Luc Aerts: “De kans is groot dat de indienstname van het station Noorderkempen bij de lancering van het nieuwe treinaanbod in december 2008 zal kunnen gerealiseerd worden.” Na december 2006, eind maart 2007, juni 2007, september 2007, december 2007, april 2008, juni 2008, oktober 2008, werd het december 2008. Maar de geruchten werden de jongste dagen erg sterk dat zelfs die datum, al een vertraging van 2 jaar, niet gehaald zal worden.
De NMBS wijst beschuldigend naar de leverancier van de treinstellen, Bombardier Transportation: die zou in gebreke blijven met de tijdige levering van gehomologeerde treinen, uitgerust met de juiste veiligheidssignalisatie. In haar antwoord stelde minister Vervotte dat de NMBS momenteel onderzoekt hoe ze juridische stappen kan ondernemen tegen Bombardier Transportation, aangezien zij niet voldoen aan de contractuele bepalingen. Dat is ook maar de logica zelve.
Maar dit is ruim onvoldoende. Aan een juridische strijd tussen NMBS en Bombardier heeft geen enkel potentiële treinreiziger enige boodschap, er moeten treinen komen!! En zoals de minister het in de commissie Infrastructuur vandaag uitdrukte: “liever gisteren dan vandaag!!” Daarom zit de minister woensdag opnieuw samen met alle betrokkenen om de trein op de rails te krijgen. Daarbij kan gekeken worden naar ‘alternatieve’ leveranciers, of – en dat is wellicht de meest aangewezen piste – een voorlopige bediening met een klassieke seininrichting. Dat dit niet zou kunnen omwille van de veiligheid, durven we te betwijfelen. De NMBS moet dit dossier eindelijk eens ernstig beginnen te nemen. Wij krijgen meer en meer de indruk dat de NMBS niet gelooft in het station Noorderkempen, en dat kunnen we niet aanvaarden.
De jongste min of meer officiële streefdatum, zat vervat in een schrijven dd. 8 september jl. van Gedelegeerd Bestuurder Marc Descheemaecker aan de burgemeester van Brecht, Luc Aerts: “De kans is groot dat de indienstname van het station Noorderkempen bij de lancering van het nieuwe treinaanbod in december 2008 zal kunnen gerealiseerd worden.” Na december 2006, eind maart 2007, juni 2007, september 2007, december 2007, april 2008, juni 2008, oktober 2008, werd het december 2008. Maar de geruchten werden de jongste dagen erg sterk dat zelfs die datum, al een vertraging van 2 jaar, niet gehaald zal worden.
De NMBS wijst beschuldigend naar de leverancier van de treinstellen, Bombardier Transportation: die zou in gebreke blijven met de tijdige levering van gehomologeerde treinen, uitgerust met de juiste veiligheidssignalisatie. In haar antwoord stelde minister Vervotte dat de NMBS momenteel onderzoekt hoe ze juridische stappen kan ondernemen tegen Bombardier Transportation, aangezien zij niet voldoen aan de contractuele bepalingen. Dat is ook maar de logica zelve.
Maar dit is ruim onvoldoende. Aan een juridische strijd tussen NMBS en Bombardier heeft geen enkel potentiële treinreiziger enige boodschap, er moeten treinen komen!! En zoals de minister het in de commissie Infrastructuur vandaag uitdrukte: “liever gisteren dan vandaag!!” Daarom zit de minister woensdag opnieuw samen met alle betrokkenen om de trein op de rails te krijgen. Daarbij kan gekeken worden naar ‘alternatieve’ leveranciers, of – en dat is wellicht de meest aangewezen piste – een voorlopige bediening met een klassieke seininrichting. Dat dit niet zou kunnen omwille van de veiligheid, durven we te betwijfelen. De NMBS moet dit dossier eindelijk eens ernstig beginnen te nemen. Wij krijgen meer en meer de indruk dat de NMBS niet gelooft in het station Noorderkempen, en dat kunnen we niet aanvaarden.
9 Comments:
Ik stel tot mijn grote verbazing vast dat in de nieuwe dienstregeling die online staat op de NMBS-site, toch een verbinding Antwerpen-Noorderkempen is opgenomen.
Heeft men nu dan toch een oplossing gevonden ?
Ondertussen is het al weer verwijderd uit de treinplanner, men heeft de blunder na 1 dag blijkbaar opgemerkt.
Zo belangrijk is die verbinding blijkbaar voor de NMBS, dat men zelfs niet opmerkt dat het nog in de treinplanner stond.
Dit grenst echt aan het onmogelijk absurde... Drie jaar geleden verhuisde ik naar Brecht, met de gedachte dat het nog ongeveer twee maanden zou duren voor ik de trein kon nemen om dagelijk naar mijn werk te gaan. Echter heb ik opgeteld ondertussen reeds een paar volledige maanden in de file gestaan op de E19 naar Antwerpen, en nog steeds is er geen trein te zien. Sporen zijn klaar, station is af, miljoenen euros zijn er geinvesteerd in dit Kafkaiaans project, en alles is momenteel rustig aan het wegroesten. Het totale gebeuren, incluis de communicatie errond, is weederom een "hoogtepunt" aan het worden van hoe verouderde Belgische staatsbedrijven omgaan met hun klanten, en het geld van de belastingbetaler. Het is ook een beetje een schande hoe de politiek, die eigenlijk ongeveer de "raad van bestuur" van de NMBS is, deze hele affaire zo heeft kunnen laten escaleren. Diep triest is deze hele zaak eigenlijk...
Zoals de vorige schrijver al opmerkt is de communicatie rond heel dit dossier nul komma nul.
In Nederland publiceert minister Eurlings de zogenaamde voortgangsrapporten HSL/Zuid. Er zijn er inmiddels al 23. Dit zijn rapporten van 30 tot 50 pagina's waarin gedetailleerd de stand van zaken wordt uiteengezet. Deze rapporten zijn bestemd voor de Eerste Kamer en worden ook op internet gepubliceerd.
In ons land is er niets. Noch de NMBS-groep, noch de bevoegde minister en staatssecretaris geven enige nuttige informatie, behalve dat "er nog enkele problemen" zijn en dat je "een voorhamer zal moeten gebruiken".
Op uw vragen, mijnheer de volksvertegenwoordiger, krijgt u antwoorden die iedereen al lang wist en die geen enkele nuttige informatie bevatten.
Wat ik bijvoorbeeld eens zou willen weten is, waarom Bombardier er pas na meer dan 2 jaar testen is achter gekomen dat de software moet aangepast worden en waarom daar nu pas mee begonnen wordt.
En waarom die aanpassing nog een jaar moet duren als hetzelfde ETCS systeem al jaren operationeel gebruikt wordt in andere landen zoals Zwitserland waar men onlangs 10 miljoen km succesvol heeft gereden met ETCS.
En wat ik ook wil weten is waarom Marc Descheemaecker in zijn brief aan de burgemeester zegt dat Bombardier momenteel belangrijkere projecten heeft dan deze. Hij zegt het niet zo rechtstreeks, maar daar komt het op neer. Je gaat mij niet vertellen dat je als CEO van de NMBS niet voldoende macht hebt om druk uit te oefenen bij Bombardier om dit sneller te laten verlopen.
Op al dergelijke vragen zou ik een antwoord willen maar dat zal je nooit krijgen.
Is de uitslag van de vergadering van 5 november reeds gekend? De NMBS blinkt uit in communicatie. Binnen een maand gaat hij wel of niet rijden en wij weten nog steeds van niets.
Vanavond uitgebreide reportage over Brecht in het één-programma Volt. We blijven het verder aankaarten en op de agenda houden.
Het optreden van de heer Sabin S'Heeren, directeur-generaal reizigers NMBS, in het programma Volt was echt bedroevend. Op geen enkele vraag werd een duidelijk antwoord gegeven. Van een binnenlandse trein naar Noorderkempen is zelfs in de nabije toekomst geen sprake meer. Het eerste wat er zou komen is een Thalys. Wat een opluchting voor de pendelaars, elke dag met de Thalys naar Brussel!
Dat bevestigt enkel maar dat de NMBS geen interesse heeft voor deze binnenlandse verbinding en dat het station in Brecht er enkel gekomen is om op die manier een cofinanciering van de staat te kunnen bekomen voor de bouw van de HST-lijn.
Ook ik heb de Volt reportage gezien, en goed gelet op de uitspraken van de NMBS-man. Zowel mijn vrouw als ikzelf kwamen daarna onafhankelijk tot de conclusie dat er nooit gewone treinen zullen rijden tussen Brecht en Antwerpen. De lijn is voor de Thalys en voor niets anders, dixit NMBS. En dat zal zo blijven, let op m'n woorden. De belofte die ooit gedaan is om toch binnenlandse treinen op deze nieuwe lijn te laten rijden, is enkel gebruikt als drogreden om de lijn erdoor te krijgen bij de lokale bestuurders.
wimme
Ik ben het volkomen eens met de vorige schrijver. Het station Noorderkempen is er enkel gekomen om op die manier een cofinanciering te kunnen bekomen van de Staat voor de bouw van de HSL en te kunnen putten uit de investeringspot voor het binnenlands verkeer.
De NMBS is absoluut niet geinteresseerd in een binnenlandse trein naar Noorderkempen en elke technische of andere reden om het nog verder uit te stellen komt dan ook goedgelegen.
Een reactie posten
<< Home