Inhaalverbod voor vrachtwagens
Vanmorgen pakte Gazet van Antwerpen op haar voorpagina uit met het nieuws dat staatssecretaris Schouppe het inhaalverbod voor vrachtwagens wil afschaffen. Vreemd dat dit nu als groot nieuws wordt aangekondigd, want dit was exact hetgeen hij heeft geantwoord op mijn parlementaire vraag hierover ongeveer een maand geleden in de Kamercommissie Infrastructuur.
Wat me evenwel vooral ergerde, was de manier van voorstellen. In de tekst op zich stond niks verkeerd, maar met de lay-out en de titel wordt de indruk gegeven dat vrachtwagens in de toekomst op alle wegen terug naar believen zullen mogen inhalen. Dat kan soms lang duren, wat dan weer leidt tot ergernis bij de automobilisten en verhindert een vlotte doorstroming van het verkeer in het algemeen.
De situatie op het terrein moet niet veranderen (inhaalverbod op meeste 2x2 wegen, eventueel tussen bepaalde uren), maar dat het gaat om een vereenvoudiging van de signalisatie. In tegenstelling tot de andere landen, gebruikt ons land sinds de beslissing van Renaat Landuyt geen verbodsborden, maar is er een algemeen verbod, waarvan kan afgeweken worden met de blauwe "toelatingsborden". Het algemeen verbod wordt aan de grensovergangen aangeduid met erg ingewikkelde verkeersborden, waar geen chauffeur een touw aan kan vastknopen.
Een klein land als het onze, een transitland met heel wat internationaal goederenvervoer, moet kiezen voor een duidelijke aanduiding van verkeersregels, een aanduiding waar buitenlandse chauffeurs mee vertrouwd zijn. Dat is nu niet het geval, en dat merk je ook aan de naleving van het inhaalverbod. Vooral buitenlandse chauffeurs lijken dit niet te respecteren. DAAROM is het beter om terug de verbodsborden te gaan gebruiken. En het is net zo'n verbodsbord dat Gazet van Antwerpen 'illustratief' op de voorpagina zet met een kruis erdoor... Dit in combinatie met de titel creƫert een totaal verkeerde 'perceptie' dat er niet langer inhaalverboden zouden worden opgelegd. Er zou een uitroepteken achter geplaatst moeten worden, want het zijn net deze (liefst elektronische) borden die het inhaalverbod opnieuw zullen aanduiden!
Wat me evenwel vooral ergerde, was de manier van voorstellen. In de tekst op zich stond niks verkeerd, maar met de lay-out en de titel wordt de indruk gegeven dat vrachtwagens in de toekomst op alle wegen terug naar believen zullen mogen inhalen. Dat kan soms lang duren, wat dan weer leidt tot ergernis bij de automobilisten en verhindert een vlotte doorstroming van het verkeer in het algemeen.
De situatie op het terrein moet niet veranderen (inhaalverbod op meeste 2x2 wegen, eventueel tussen bepaalde uren), maar dat het gaat om een vereenvoudiging van de signalisatie. In tegenstelling tot de andere landen, gebruikt ons land sinds de beslissing van Renaat Landuyt geen verbodsborden, maar is er een algemeen verbod, waarvan kan afgeweken worden met de blauwe "toelatingsborden". Het algemeen verbod wordt aan de grensovergangen aangeduid met erg ingewikkelde verkeersborden, waar geen chauffeur een touw aan kan vastknopen.
Een klein land als het onze, een transitland met heel wat internationaal goederenvervoer, moet kiezen voor een duidelijke aanduiding van verkeersregels, een aanduiding waar buitenlandse chauffeurs mee vertrouwd zijn. Dat is nu niet het geval, en dat merk je ook aan de naleving van het inhaalverbod. Vooral buitenlandse chauffeurs lijken dit niet te respecteren. DAAROM is het beter om terug de verbodsborden te gaan gebruiken. En het is net zo'n verbodsbord dat Gazet van Antwerpen 'illustratief' op de voorpagina zet met een kruis erdoor... Dit in combinatie met de titel creƫert een totaal verkeerde 'perceptie' dat er niet langer inhaalverboden zouden worden opgelegd. Er zou een uitroepteken achter geplaatst moeten worden, want het zijn net deze (liefst elektronische) borden die het inhaalverbod opnieuw zullen aanduiden!
1 Comments:
Wat ik vooral onthoud uit uw tekst is het "op bepaalde uren". Ik heb er geen probleem mee dat we op sommige gevaarlijke wegen niet mogen inhalen met onze vrachtwagens, maar ik heb er wel problemen mee dat ik 60km achter een tragere vrachtwagen moet blijven (tussen Genk en Leuven) terwijl er maar om de 5 minuten een auto voorbij komt. Rij eens midden de namiddag langs de N49 tussen Knokke en Zelzate met een lege of licht geladen vrachtwegen met een vrachtwagen die vol geladen is en pas op snelheid tegen dat hij bijna aan de volgende lichten is. Er is op de uren buiten de spits bijna geen verkeer op die baan buiten de vrachtwagens. Voor wie zijn heiligen moet ik daar achter blijven. Zowel tijdens de dag als 's nachts want op dat stuk is meneer Landuyt vergeten van zijn onduidelijke borden te zetten. Inhaalverbod ok, maar dan op een overdachte manier, op plaatsen waar het nut heeft en niet om aan 80km/u achter een andere vrachtwagen omdat Jean-Marie aan 190km/u me voorbij zou kunnen vliegen. Dynamische borden, dat is de oplossing en de toekomst. In Nederland en Duitsland kan het wel. Minister Crevits is goed bezig met het plaatsen ervan. Hopelijk kan ze haar werk verder zetten.
Een reactie posten
<< Home