Eindelijk doorbraak voor speekseltest!
Deze morgen heeft Staatssecretaris Schouppe het wetsontwerp met betrekking tot de speekseltest gepresenteerd.
Uiteraard ben ik erg tevreden dat er nu EINDELIJK een wettelijke basis komt voor deze nieuw drugstest om druggebruik in het verkeer tegen te gaan. Zeker in de strijd tegen de dramatische weekendongevallen - de jongste weken helaas weer talrijk -, is een makkelijk hanteerbare drugstest essentieel. Momenteel worden er minder dan 700 oppervlakkige proeven op drugs uitgevoerd, nauwelijks 326 urinetesten en 200 bloedproeven per jaar. Dat is ook niet zo verwondelijk, als je weet dat één volledige controle door 2 agenten anderhalf uur in beslag kan nemen!! Als daar de cijfers tegenover worden gesteld van het vermoedelijk gebruik van drugs, moeten we vaststellen dat de pakkans quasi nihil is vandaag de dag. Echt harde cijfers zijn er niet, maar de vrees bestaat dat heel wat verkeersongevallen (mee) veroorzaakt worden door drugs.
Men kan zelfs veronderstellen dat drugs een even belangrijke rol speelt als alcohol bij weekendongevallen en ongevallen met jonge bestuurders. Het blijkt immers dat jongeren heel goed vertrouwd zijn met BOB en een afwijzende houding aannemen (alcohol) drinken en rijden. Drugs zijn nog steeds illegaal, minder zichtbaar en bespreekbaar, maar net daardoor potentieel heel gevaarlijk in het verkeer.
4 jaar geleden al (januari 2005) diende ik een wetsvoorstel in om de speekseltest mogelijk te maken en om zo tot een drugscontrole in het verkeer te komen van ca. 12 minuten i.p.v. anderhalf uur. Enkel met zo'n efficiënte test, kan het controleniveau omhoog, en dus ook de subjectieve pakkans.
Vandaag is er eindelijk een wetsontwerp, maar ht is wel nog tot oktober 2010 wachten vooraleer de speekseltest ook effectief in het verkeer gebruikt zal kunnen worden. Jammer, want de technologie staat al op punt.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat we met deze speekseltest heel wat verkeersleed kunnen voorkomen!
Uiteraard ben ik erg tevreden dat er nu EINDELIJK een wettelijke basis komt voor deze nieuw drugstest om druggebruik in het verkeer tegen te gaan. Zeker in de strijd tegen de dramatische weekendongevallen - de jongste weken helaas weer talrijk -, is een makkelijk hanteerbare drugstest essentieel. Momenteel worden er minder dan 700 oppervlakkige proeven op drugs uitgevoerd, nauwelijks 326 urinetesten en 200 bloedproeven per jaar. Dat is ook niet zo verwondelijk, als je weet dat één volledige controle door 2 agenten anderhalf uur in beslag kan nemen!! Als daar de cijfers tegenover worden gesteld van het vermoedelijk gebruik van drugs, moeten we vaststellen dat de pakkans quasi nihil is vandaag de dag. Echt harde cijfers zijn er niet, maar de vrees bestaat dat heel wat verkeersongevallen (mee) veroorzaakt worden door drugs.
Men kan zelfs veronderstellen dat drugs een even belangrijke rol speelt als alcohol bij weekendongevallen en ongevallen met jonge bestuurders. Het blijkt immers dat jongeren heel goed vertrouwd zijn met BOB en een afwijzende houding aannemen (alcohol) drinken en rijden. Drugs zijn nog steeds illegaal, minder zichtbaar en bespreekbaar, maar net daardoor potentieel heel gevaarlijk in het verkeer.
4 jaar geleden al (januari 2005) diende ik een wetsvoorstel in om de speekseltest mogelijk te maken en om zo tot een drugscontrole in het verkeer te komen van ca. 12 minuten i.p.v. anderhalf uur. Enkel met zo'n efficiënte test, kan het controleniveau omhoog, en dus ook de subjectieve pakkans.
Vandaag is er eindelijk een wetsontwerp, maar ht is wel nog tot oktober 2010 wachten vooraleer de speekseltest ook effectief in het verkeer gebruikt zal kunnen worden. Jammer, want de technologie staat al op punt.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat we met deze speekseltest heel wat verkeersleed kunnen voorkomen!
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home