Rijbewijs met punten
In de pers en op Studio Brussel heeft politierechter Peter D’Hondt terecht verkeersveiligheid naar voor geschoven als een politiek thema dat meer aandacht verdient. Ik ondersteun deze oproep volkomen: "In de debatten ligt de focus op BHV, staatshervorming, pensioenen, enz. Allemaal belangrijke onderwerpen natuurlijk maar we mogen ons er nooit bij neerleggen dat er anno 2010 nog bijna 19 dodelijke slachtoffers per week vallen op onze wegen. Het is niet door simplismen als "regionaliseer het verkeersveiligheidsbeleid" dat men tot concrete oplossingen op dit vlak zal komen."
Een verbeterde verkeersveiligheid vraagt volgens mij om een geïntegreerde aanpak. Het verkeersveiligheids- en mobiliteitsbeleid kan onmogelijk losgekoppeld worden van andere beleidsdomeinen. Denk aan justitie, binnenlandse zaken, fiscaliteit, duurzame ontwikkeling, enz. Het is dan ook nodig dat er tijdens de volgende legislatuur een Minister van Verkeer wordt aangeduid die ook ‘genoeg te zeggen krijgt’ in die andere bevoegdheden, dus een meer horizontale bevoegdheid.
Ik geef politierechter D’Hondt gelijk als hij stelt dat het rijbewijs met punten nu maar eens in de praktijk gebracht moet worden. Dat stond ook zo in de laatste beleidsnota van staatssecretaris voor mobiliteit Schouppe. Enkele noodzakelijke stappen worden momenteel gezet: de kruispuntbank voertuigen werd net voor de ontbinding van het parlement gestemd. Nog belangrijker is de kruispuntbank rijbewijzen. Het voorontwerp van deze wet kreeg vrijdag positief advies van de Vlaamse regering. Dit ontwerp zou in oktober aan het parlement voorgelegd worden. En ondertussen werkte Justitie aan een betere registratie van de overtredingen zodat ook banale verkeersovertredingen geregistreerd zouden worden. Jef Van den Bergh: "Deze stappen achter de schermen klinken natuurlijk niet ‘sexy’ maar zijn noodzakelijk om tot een systeem van rijbewijs met punten te komen."
Het rijbewijs met punten vraagt ook een voldoende hoog aantal controles. Een goede handhaving, niet om chauffeurs te “pesten”, maar om de veiligheid te verhogen. Het rijbewijs met punten moet namelijk zo uitgewerkt worden dat het een effectief instrument wordt om “onverbeterlijke roekeloze chauffeurs” uit het verkeer te halen. Die strijd tegen recidiverende automobilisten zal wat mij betreft de kern worden van het verkeersveiligheidsbeleid van de nieuwe regering. Daarbij vind ik ook een gepast straffenarsenaal nodig. Verdere verbeteringen zijn mogelijk zoals een uitbreiding van de mogelijkheden tot het intrekken van het rijbewijs, het (tijdelijk) in beslag nemen van het voertuig en de uitvoering van de goedgekeurde wet op het alcoholslot.
Deze elementen werden uitdrukkelijk opgenomen in het CD&V-verkiezingsprogramma. Daarnaast wil ik ook zorgen voor een globale aanpak van de weekendongevallen. Van de 19 verkeersdoden per week, verongelukken er immers 8 tijdens het weekend. Daarom moet één van de eerste opdrachten van de nieuwe Minister van Verkeer de uitwerking van een WeekendOngevallenActiePlan zijn met daarin zowel plaats voor preventie, controle als bestraffing.
Een verbeterde verkeersveiligheid vraagt volgens mij om een geïntegreerde aanpak. Het verkeersveiligheids- en mobiliteitsbeleid kan onmogelijk losgekoppeld worden van andere beleidsdomeinen. Denk aan justitie, binnenlandse zaken, fiscaliteit, duurzame ontwikkeling, enz. Het is dan ook nodig dat er tijdens de volgende legislatuur een Minister van Verkeer wordt aangeduid die ook ‘genoeg te zeggen krijgt’ in die andere bevoegdheden, dus een meer horizontale bevoegdheid.
Ik geef politierechter D’Hondt gelijk als hij stelt dat het rijbewijs met punten nu maar eens in de praktijk gebracht moet worden. Dat stond ook zo in de laatste beleidsnota van staatssecretaris voor mobiliteit Schouppe. Enkele noodzakelijke stappen worden momenteel gezet: de kruispuntbank voertuigen werd net voor de ontbinding van het parlement gestemd. Nog belangrijker is de kruispuntbank rijbewijzen. Het voorontwerp van deze wet kreeg vrijdag positief advies van de Vlaamse regering. Dit ontwerp zou in oktober aan het parlement voorgelegd worden. En ondertussen werkte Justitie aan een betere registratie van de overtredingen zodat ook banale verkeersovertredingen geregistreerd zouden worden. Jef Van den Bergh: "Deze stappen achter de schermen klinken natuurlijk niet ‘sexy’ maar zijn noodzakelijk om tot een systeem van rijbewijs met punten te komen."
Het rijbewijs met punten vraagt ook een voldoende hoog aantal controles. Een goede handhaving, niet om chauffeurs te “pesten”, maar om de veiligheid te verhogen. Het rijbewijs met punten moet namelijk zo uitgewerkt worden dat het een effectief instrument wordt om “onverbeterlijke roekeloze chauffeurs” uit het verkeer te halen. Die strijd tegen recidiverende automobilisten zal wat mij betreft de kern worden van het verkeersveiligheidsbeleid van de nieuwe regering. Daarbij vind ik ook een gepast straffenarsenaal nodig. Verdere verbeteringen zijn mogelijk zoals een uitbreiding van de mogelijkheden tot het intrekken van het rijbewijs, het (tijdelijk) in beslag nemen van het voertuig en de uitvoering van de goedgekeurde wet op het alcoholslot.
Deze elementen werden uitdrukkelijk opgenomen in het CD&V-verkiezingsprogramma. Daarnaast wil ik ook zorgen voor een globale aanpak van de weekendongevallen. Van de 19 verkeersdoden per week, verongelukken er immers 8 tijdens het weekend. Daarom moet één van de eerste opdrachten van de nieuwe Minister van Verkeer de uitwerking van een WeekendOngevallenActiePlan zijn met daarin zowel plaats voor preventie, controle als bestraffing.
1 Comments:
Kleine toevoeging naar aanleiding van de actualiteit (vrij milde straf voor de chauffeur die in Oosterzele 3 jonge mensen heeft doodgereden):
wat mij betreft zou die chauffeur na zijn 2 jaar rijverbod énkel opnieuw achter het stuur mogen mits de installatie van een alcoholslot, zodat hij zeker de eerste jaren van nabij opgevolgd wordt wat betreft... Lees verder alcoholgebruik achter het stuur. De wet op het alcoholslot treedt wel pas in werking vanaf 1 oktober, maar een rechter heeft voldoende vrijheid om daar nu al op in te spelen.
Een gemiste kans.
Een reactie posten
<< Home