Persoonlijke assistentietoeslag internationaal treinverkeer is asociaal
Vanaf 23 augustus betalen reizigers die hun ticket niet online kopen 7 euro extra voor hun internationaal treinticket. Na protest van vakbonden en reizigersorganisaties is nu ook vanuit politieke hoek kritiek te horen. CD&V-Kamerlid Sonja Becq vindt deze maatregel onaanvaardbaar: “Deze beslissing is een overheidsbedrijf onwaardig. Ouderen die geen internet hebben en personen die door hun financiële situatie niet in aanmerking komen voor een kredietkaart worden gediscrimineerd. Zij zijn de eerste slachtoffers van deze asociale maatregel.”
De NMBS-Groep verkeert in een ongezonde financiële situatie. NMBS Europe dat het internationale reizigersvervoer omvat kende vorig jaar een omzetdaling van 3.5% ten opzichte van 2008. Bovendien moet de NMBS zijn kostenpositie gezond maken om zich te wapenen tegen toekomstige concurrenten nu het internationaal reizigersvervoer volledig vrijgemaakt is.
Sonja Becq: ”We begrijpen dat de NMBS naar een gezond kostenplaatje streeft. De NMBS heeft zich echter steeds sterk gemaakt dat de door te voeren besparingen niet ten koste van de dienstverlening zouden gaan. Het kunnen kopen van een ticket aan een loket – wat de NMBS zo mooi persoonlijke assistentie noemt – is wel degelijk een elementaire dienstverlening aan de klant.”
Ook de invulling van de geboden internetdienst roept vragen op. De politica heeft zelf even de test gedaan. “Het is blijkbaar niet voor alle internationale trajecten mogelijk om een online ticket te kopen. Voor de eerste bestemming die ik aanklikte kreeg ik al meteen de melding dat de verbinding niet online te koop was. Wat gebeurt er dan in dergelijke gevallen?”
Haar CD&V-collega Jef Van den Bergh, afkomstig uit de grensgemeente Kalmthout, hekelt daarnaast de gevolgen voor het grensoverschrijdend vervoer: “Een toeslag van 7 euro betekent heel wat procentueel gezien als we het over korte trajecten hebben. Bovendien zijn de tarieven per kilometer voor het grensoverschrijdend vervoer nu al een pak duurder dan die voor het binnenlands treinverkeer. Op deze manier jaag je reizigers terug naar hun auto.”
Door de liberalisering van het internationaal reizigersvervoer valt dit niet onder het beheerscontract tussen de NMBS en de staat. Het is een commerciële activiteit, die geen deel uitmaakt van de openbare dienstverlening. De overheid kan hierin dus niet optreden.
Sonja Becq en Jef Van den Bergh hopen dat de NMBS alsnog haar beslissing ongedaan maakt: “Als een privé-bedrijf zoals ING de moed heeft om na massaal protest een maatregel in te trekken moet zeker een overheidsbedrijf als de NMBS dat een sociale functie heeft de moed hebben een flater recht te zetten.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home