Verslaggeving Buizingen: ergernis aan ongenuanceerde media
Als lid van de commissie “spoorveiligheid”, die het drama in Buizingen onderzoekt, erger ik mij rot aan de manier waarop deze commissie in de media wordt voorgesteld. In plaats van oog te hebben voor de vele nuttige aanbevelingen en opmerkingen die in dit forum werden gemaakt m.b.t. de veiligheid en het algemene beleid van de Belgische spoorwegen wordt steeds weer gefocust op het feit dat de commissie geen schuldige heeft aangeduid. Er moet blijkbaar een zondebok worden gevonden alvorens de media (en de sensatiezoekers) tevreden zijn. Dit is echter niet de essentie van de commissie.
Het klinkt natuurlijk hip om te stellen dat “de politici niets hebben ondernomen en mekaar de hand boven het hoofd houden”. Dit strookt echter totaal niet met de realiteit. Het feit dat zowat alle kranten, ook de zogenaamde “kwaliteitskranten”, titels hanteren als “Commissie Buizingen vindt geen schuldigen” valt mij dan ook zwaar. Wie de werkzaamheden van de commissie heeft bijgewoond weet dat hier wel degelijk nuttig werk is verricht met het oog op de veiligheid van de Belgische spoorwegen op langere termijn. Binnen de commissie werd ook gesteld dat het drama een gedeelde verantwoordelijkheid was van bestuurder, CEO’s en regeringsverantwoordelijken in de laatste 30 jaar.
De schuldvraag werd dus wel degelijk beantwoord, zij het niet zo zwart-wit als de media zouden willen. Het zou echter van weinig inzicht getuigen om er één enkele CEO of minister uit te lichten en aansprakelijk te stellen. Dat laatste kan de commissie zelfs niet, dat is de taak van het gerecht.
De betrachting van de commissie om in samenspraak met alle actoren tot gedragen veiligheidsmaatregelen te komen, lijkt mij de enige juiste werkwijze. Maar een titel als “commissie spoorveiligheid verbetert veiligheid op lange termijn” lokt natuurlijk niet veel lezers en daar is het hem spijtig genoeg om te doen…
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home